Email Marketing is een vorm van online marketing waarbij de ontvanger direct wordt benaderd voor commerciële uitingen. Het betreft mails die van een enkele aanbieder afkomstig zijn, de individuele berichten staan op zichzelf en bieden alle informatie die nodig is om het gewenste doel te bereiken. Wat is Email Marketing en op welke wijze verschilt het van andere vormen?
Mailing marketing is geen persoonlijke gerichte vorm van benaderen. Dit valt namelijk onder de categorie Mail Automation. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van een mailtje wanneer iemand jarig is. De mails in een Email Marketing campagne zijn standaard berichten die opgesteld worden vanuit de doelstellingen die de aanbieder beoogt. Dit kan bijvoorbeeld het tonen van een nieuwe collectie producten zijn, of een aanbod voor alle ontvangers van ze berichten. Deze vorm van promotie kan op verschillende manieren worden ingevuld zoals:
De doelgroepen kunnen zeer divers zijn, waarbij zowel B2C als B2B of non-profit organisaties deze vorm van Email Marketing kunnen toepassen. Het is een communicatievorm waarbij de aanbieder het initiatief neemt.
Omdat het een vorm van Direct Mail betreft, liggen de kosten voor Email Marketing relatief laag. De berichten zijn niet specifiek, en worden doorgaans gericht aan een grote groep ontvangers. Omdat dergelijke campagnes vaak als Spam werden gezien, zijn de regels omtrent Opt-In en Opt-Out strenger geworden. Dit betekent dat verzenders niet zomaar een mailing lijst mogen gebruiken om een aanbod te verzenden. De ontvanger zal op voorhand toestemming moeten verlenen om berichten te ontvangen, met een eenvoudige wijze om zich uit te schrijven op dergelijke berichten.