In een marketingplan wordt de specifieke route uitgestippeld om de doelstellingen binnen een marketingplan te behalen. Op basis van een primair vraagstuk wordt een antwoord of oplossing geformuleerd, in het plan worden de acties beschreven die uitgevoerd moeten worden om tot het gewenste resultaat te geraken. Wat is een marketingplan en wat moet hierin worden opgenomen?
Hoewel ieder plan ingericht wordt op basis van de initiële vraagstelling, zullen er altijd een aantal aspecten aanwezig zijn waaronder:
Per opdracht zal er een maatwerk plan worden opgesteld, toch zullen er een aantal vaste principes in terugkomen. Dat geldt doorgaans ook voor de stappen die gevolgd worden. Dit is een standaard marketingplan voorbeeld:
De vraag en het antwoord zijn vaste criteria, de invulling kan sterk verschillen. Een marketingcampagne met alleen een banner advertentie is veel eenvoudiger dan een multiplatform aanpak met landingspagina’s, influencers en een combinatie van online middelen en acties op straat. Het marketingplan biedt houvast voor zowel de klant als het marketingbureau.