Branded content is een vorm van marketing waarbij de content betaald of in zijn geheel geproduceerd wordt door een bedrijf. Het is een andere vorm van marketing dan een advertentie publiceren of product placement, het gaat vooral om het associëren van een merknaam met content die aansluit bij het imago van dit merk. Wat is branded content en hoe wordt dit in praktijk gebruikt?
Er zijn verschillende manieren om een merk of product onder de aandacht te brengen. Met een advertentie bijvoorbeeld, of door een product tegen betaling in een bestaande film of serie te laten zien. Bij branded content is de commerciële factor doorgaans een stuk subtieler, en soms nagenoeg onzichtbaar. Het merk financiert content en heeft er de volledige regie over, toch blijft het commerciële aspect op de achtergrond. Zo kan een merk zichzelf presenteren op een voordelige wijze, zonder als opdringerig over te komen.
Er zijn veel websites met een grote behoefte aan content om te publiceren. Door branded content te plaatsen tegen betaling hebben bedrijven een platform, webmasters hebben een extra bron van inkomsten en bezoekers krijgen gratis content. Dit kunnen bijvoorbeeld blog artikelen zijn waarbij het merk prominent genoemd wordt als auteur. Toch is het merk of product niet de focus van de content.
“ … Wordt u aangeboden door” is een bekende slogan, al pakweg honderd jaar geleden financierde bedrijven als Colgate populaire hoorspelen op de radio. Speelgoed fabrikant Mattel liet tekenfilmseries maken van producten als “He-Man”. Het speelgoed kwam eerst, de tekenfilm was branded content. Online liet BMW een serie korte actiefilms maken door bekende filmmakers waarin de helden in BMW auto’s reden. Hier zijn wel risico’s aan verbonden, zo werd de film “Mac and Me” gefinancierd door fastfoodketen McDonalds. Dit goedkoop aftreksel van E.T. wordt nu gezien als één van de slechtste films ooit gemaakt.