Keyword Marketing is een vorm van marketing online waarbij specifieke zoektermen worden gebruikt om potentiële klanten te benaderen. Het is een doelgerichte wijze van adverteren die via cookies of banners en het gebruik van zoekmachines uitgevoerd kan worden. Wat is Keyword Marketing en hoe verschilt dit met adverteren in ‘offline’ media?
Om de wijze waarop online advertenties worden weergegeven te beschrijven, is het handig om eerst de vraag “wat is marketing?” te beantwoorden. Producten of diensten worden vaak niet zomaar gevonden, door te adverteren wordt het bestaan van deze zaken bekend gemaakt, of er wordt uitgelegd welk probleem een product of dienst kan oplossen. Op radio en televisie zal adverteren over het algemeen vrij breed zijn, omdat er veel diversiteit bestaat in het publiek. Bij Keyword Marketing online ligt dit anders. Hierbij kan tot op individueel niveau een persoon worden aangesproken.
Via bijvoorbeeld zoekmachine adverteren of advertenties op social media platformen kan een doelgroep worden bepaald. Denk aan volwassen mannen in de leeftijd 20-30 jaar met een voorkeur voor extreme sporten. Op basis van een algoritme zullen gebruikers die voldoen aan deze beschrijving een advertentie te zien krijgen. Wanneer er naast gebruikersprofielen ook cookies worden gebruikt, kunnen advertenties zelfs volledig op een persoon gericht zijn. Zo kan iemand die eenmalig zoekt naar “bergbeklimmen” op een website een banner van een outdoor sport winkel te zien krijgen. Dit kan op een blog over tuinieren zijn, de relevantie wordt namelijk bepaald door de tracking cookie en de voorgaande zoekopdracht, niet de huidige bestemming. Dit kan marketing online zeer persoonlijk maken, hiervoor moeten third party tracking cookies wel actief zijn op het systeem.