/ leestijd 10 min.

Het belang van SEO vriendelijke content voor jouw zoekresultaat

Wesley en Niels kijken naar scherm
  • SEO

Met SEO vriendelijke content leg je de basis voor een organische groei van jouw website en business. Hoe “vriendelijker” jouw content namelijk is voor de bots van zoekmachines, hoe groter de kans dat je een goede plaats in de zoekresultaten scoort. De beste content is daarnaast ook gebruiksvriendelijk. De ervaring van de gebruiker is namelijk niet meer los te zien van content optimalisatie voor zoekmachines. SEO vriendelijke content schrijven is er daardoor niet eenvoudiger op geworden. Daarom geven we je in dit artikel de nodige praktische tips en tools om je bij te staan.

Wat bedoelen we met SEO vriendelijke content?

SEO vriendelijke content is content die zo is gemaakt dat het zoekmachines helpt deze beter te indexeren en ranken. Met als doel natuurlijk om een hogere plaats in de zoekresultaten te veroveren met die content.

Nog steeds bestaat het misverstand dat dit betekent dat de content volgepropt moet worden met zoekwoorden. Ook wordt nog wel eens gedacht dat SEO vriendelijkheid en gebruiksvriendelijkheid niet samengaan.

Niets is minder waar.

Geoptimaliseerde, gebruiksvriendelijke content van hoge kwaliteit vergroot je kansen op een hoge positie in de SERP aanzienlijk. SEO vriendelijke content houdt er daarnaast rekening mee dat ook een zoekmachine de content moet kunnen vinden en begrijpen. Op die manier kan jouw content namelijk gelinkt worden aan de juiste zoekopdracht, zodat je kans om daarop een hoge positie te behalen verder toeneemt.

SEO vriendelijke content vraagt dus om meer dan het rondstrooien van de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden.

8 praktische tips en tools voor SEO vriendelijke content

1. Kies je zoekwoorden zorgvuldig

Hoewel SEO vriendelijke content dus niet draait om het volstoppen van je content met zoekwoorden, is het nog steeds belangrijk om de juiste zoekwoorden te kiezen . Het is aan te raden om dat te doen voordat je begint met schrijven. Op die manier krijg je namelijk een veel natuurlijkere en betere tekst dan wanneer je zoekwoord optimalisatie achteraf nog moet toepassen.

Begin met het identificeren van de zoekwoorden die passen bij je onderwerp. Hiervoor kun je verschillende tools gebruiken, maar bestudeer zeker ook de SERP van de zoekterm waar je op wilt ranken. Vaak vind je daar een blok met “Mensen vragen ook” en (onderaan de pagina) “Gerelateerde zoekopdrachten”.

Antwoorden op vraag in zoekmachine

Dit geeft een beeld van onderwerpen die Google met je belangrijkste zoekterm associeert. Het is dus een goed idee om dit in je content te verwerken.

Tips voor tools:

  • Ahrefs
  • Google Keyword Planner
  • Ubersuggest
  • Google Autocomplete

2. Structureer je content met tussenkoppen

Het gebruik van koppen en tussenkoppen is essentieel voor SEO vriendelijke content, maar maakt je content ook nog eens een stuk gemakkelijker te lezen voor je menselijke gebruiker.

Een goede structuur maakt je content namelijk scanbaar. Dat maakt het gemakkelijker voor je gebruikers om te vinden waar ze naar op zoek zijn. De kans dat ze op je pagina blijven wordt dus groter en de dwell time neemt toe.

Ook werkt het goed om (zoals boven dit artikel) in een paar bulletpoints samen te vatten waar de content over gaat, of om een klikbare inhoudsopgave boven je artikel te plaatsen.

Uit heatmap onderzoek is duidelijk gebleken dat webgebruikers een pagina lezen in een F-patroon: dat wil zeggen dat ze meestal de titel, eerste alinea en tussenkoppen lezen om te bepalen of de content past bij wat ze zoeken.

Maar ook voor de crawlende bots van zoekmachines wordt het gemakkelijker om te bepalen waar de content over gaat. Het helpt de bots om het hoofdonderwerp van de content te begrijpen en de belangrijkste stukken te vinden. Juist daarom zijn tussenkoppen een goede plek om de gerelateerde zoektermen die je in stap 1 hebt gevonden te verwerken.

3. Verwerk links naar eerdere content

Door links te plaatsen naar relevante andere content op je website biedt je je lezer nog meer informatie en verdieping. Daarnaast maak je het gemakkelijker om je website te navigeren.

Daardoor draagt een goede interne linkstructuur ook bij aan de SEO vriendelijkheid van je content. Naast je bezoekers kunnen namelijk ook zoekmachines hierdoor beter hun weg over jouw website vinden.

Een link naar een pagina – zowel extern als intern – kun je zien als een teken dat de gelinkte pagina kwaliteit te bieden heeft. Met interne links laat je zowel je bezoekers als zoekmachines dus zien welke pagina’s op jouw website belangrijk zijn.

In je nieuwe content links plaatsen naar je oude(re) content is dan ook een goede manier om die oude content hoger te laten ranken en meer organische bezoekers te laten aantrekken.

Maar ook externe links kunnen iets toevoegen, wanneer je kwalitatieve en geloofwaardige bronnen opneemt in je content. Deins er dus zeker niet voor terug om externe links naar betrouwbare bronnen in je content te plaatsen.

Tips voor tools om je link structuur te checken:

  • Ahrefs
  • Google Search Console

4. Gebruik aansprekende titels

Nee, we gaan je zeker niet aanmoedigen om clickbait titels te schrijven. Maar, titels spelen nu eenmaal een grote rol voor zowel je menselijke lezers als de bots van zoekmachines.

Een goede titel maakt aan je gebruiker duidelijk waar de content over gaat, maar zorgt er daarnaast voor dat iemand op jouw notering wil klikken.

Met andere woorden: een SEO vriendelijke titel dekt de lading van je content, maar is daarnaast ook verleidelijk.

Een paar tips:

  • Gebruik je belangrijkste zoekterm aan het begin van de titel
  • Houd de titel bij voorkeur onder 60 karakters; de weergave limiet van Google in de zoekresultaten
  • Laat weten wat lezers kunnen verwachten van jouw content. Bijvoorbeeld “7 tips” of “met video review”
  • Gebruik emotie woorden in je titel die je doelgroep extra kunnen triggeren, zoals “beste”, “praktische”, “waargebeurde”, “ontroerende” etc.

Handige tool: met deze Meta Length Checker kun je eenvoudig controleren of je titel binnen de tekenlimiet van Google blijft en hoe dat eruit kan komen te zien in de SERP.

5. Ga voor kwaliteit boven kwantiteit

SEO vriendelijke content is kwalitatief uitstekende content. Dat kost tijd om te maken. En omdat er maar een beperkt aantal uren in de dag zitten, betekent dat waarschijnlijk dat je geen tientallen blogs per maand kunt publiceren.

Accepteer dat en stel jezelf altijd ten doel om het best mogelijke artikel rond je onderwerp te schrijven. Ooit werkte het misschien om in hoog tempo blogs online te slingeren van maximaal een paar honderd worden per stuk, maar die tijd ligt achter ons.

Zeker bij informatieve content zul je zien dat diepgaande, uitgebreide artikelen van 1500 woorden of meer het vrijwel altijd beter doen dan korte content. Zoekmachines belonen kwaliteit, omdat ze hun zoekers graag de best mogelijke bron bij een ingevoerde zoekopdracht voorschotelen.

Je kunt dus beter één uitgebreid en diepgravend artikel per week (of zelfs per maand) publiceren, dan dagelijks een artikel dat is afgeraffeld omdat je haast had.

6. Gebruik SEO vriendelijke url’s

De url is weliswaar niet meer zo’n sterke SEO factor als vroeger, maar dat wil niet zeggen dat je er helemaal niet meer naar om hoeft te kijken bij het schrijven van je content.

Zo blijkt uit data van Ahrefs dat korte, beschrijvende url’s een streepje voor hebben op lange en omslachtige url’s.

Een paar best practices voor SEO vriendelijke url’s:

  • Verwerk de belangrijkste zoekterm van de content, zodat ook in de url duidelijk wordt wat het belangrijkste onderwerp van de pagina is
  • Verwijder onnodige woorden. De meeste CMS-systemen nemen automatisch de titel van je content over als url, waardoor die onnodig lang wordt. Beperk de url handmatig tot de kern van het onderwerp
  • Gebruik liggende streepjes om woorden te scheiden (seo-vriendelijke-content)
  • Houd een logische hiërarchie aan tussen hoofd- en subpagina’s. Breng samenhangende content onder dezelfde hoofdpagina bij elkaar (zoals in het geval van deze pagina onder /hub/seo/)
  • Gebruik alleen kleine letters

7. Schrijf korte alinea’s en houd het informatief

Dat we je bij punt 5 aanspoorden om de diepte in te gaan, wil niet zeggen dat je onnodig lange, wollige alinea’s moet schrijven.

Kwaliteit boven kwantiteit wil ook zeggen dat elke alinea die je schrijft, iets zou moeten toevoegen aan de tekst als geheel. Dat maakt de tekst namelijk prettiger leesbaar en dus gebruiksvriendelijker. Wat, zoals we al zagen, ook zoekmachines weer blij maakt.

Korte alinea’s met duidelijke en beschrijvende tussenkoppen dragen bij aan de scanbaarheid van de tekst. Het belang daarvan kwam bij punt 2 al aan de orde.

Vermijd ook het schrijven van “filler”, oftewel content die alleen bedoeld is om de tekst langer te maken om beter te ranken in Google. Je ziet dit vaak bij recepten, waar de schrijver eerst uitgebreid ingaat op hoe hij ooit aan het recept is gekomen en welke herinneringen hij eraan bewaart.

Leuk voor de schrijver natuurlijk, maar de lezer is alleen geïnteresseerd in het recept. Al die opvulling maakt het dus niet gebruiksvriendelijk. Dat soort onnodige opvulling maakt je content dus SEO onvriendelijk.

8. Maak ook je afbeeldingen SEO vriendelijk

Last but not least: vergeet je afbeeldingen niet te optimaliseren.

Dit is een makkelijke manier om je content SEO vriendelijk te maken, die nog vaak over het hoofd wordt gezien.

Zoekmachines verwerken content niet op dezelfde manier als jij en ik. Een belangrijk verschil is dat de bots die je website crawlen eigenlijk niet goed met afbeeldingen om kunnen gaan.

Ze kunnen afbeeldingen namelijk niet “zien” en dus ook niet interpreteren.

Omdat afbeeldingen voor je gebruiker wél veel toevoegen, is het dus belangrijk om op een andere manier aan de zoekmachine duidelijk te maken wat er te zien is.

Dat kun je doen door de afbeelding te beschrijven (met gebruik van de juiste zoektermen) in:

  • De bestandsnaam
  • Een omschrijving van het beeld
  • De ALT tekst

Met name die laatste is belangrijk. De ALT tekst is een beschrijvend stukje tekst dat aan zoekmachines vertelt wat het onderwerp van een bepaalde afbeelding is. Voor menselijke bezoekers is het niet zichtbaar (behalve wanneer je met de cursor over een beeld beweegt, of wanneer de afbeelding om een of andere leden niet kan worden geladen), maar het maakt je content weer wat vriendelijker voor zoekmachine bots.

voorbeeld hoe je een afbeelding alt tekst geeft
Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEO?

We hebben een hele SEO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld.

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Sjoerd van de Giessen

SEO-specialist

Stort Sjoerd zich op jouw SEO-campagne, dan weet je één ding zeker: als ervaren AI-gedreven SEO-specialist laat hij een vraagstuk pas los als alle kansen optimaal zijn benut. Proactief meedenken op strategisch vlak maakt hem enthousiast en een stapje extra zetten voor zijn klanten doet hij maar al te graag.