Volledige begrippenlijst

Prijsbeleving

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Prijsbeleving staat voor de waarde die klanten hechten aan producten of diensten. Het toont aan hoeveel een klant bereid is te betalen voor het product of de dienst. Dit is niet altijd direct gekoppeld aan de werkelijke (productie)waarde. Er zijn allerlei factoren die een rol spelen bij het bepalen van de uiteindelijke verkoopprijs. Hoewel dit geen nieuwe ontwikkeling is, heeft internet het bepalen van de prijs op basis van beleving wel nauwkeuriger gemaakt. Wat is prijsbeleving en hoe kan dit worden gemanipuleerd?

Wat is Prijsbeleving?

Een premium merk zal meer aandacht besteden aan de verpakking dan een budget merk. Wanneer het label een exclusieve uitstraling heeft, dan kan dit van invloed zijn op de prijsbeleving. Anderzijds kan trouwens ook; een fabrikant kan bewust de illusie wekken van een goedkoop product door een eenvoudige verpakking te ontwerpen.

Wat de gek ervoor geeft

De term Prijsbeleving is niet gekoppeld aan de werkelijke waarde. Daarom zijn er bedrijven die producten of diensten voor andere prijzen verkopen op basis van de beleving die een klant heeft bij het aanbod. Wanneer iemand bereid is meer te betalen, zal er een minder gunstig aanbod worden gemaakt. Dit komt voor bij promoties voor nieuwe klanten, terwijl bestaande klanten een hogere prijs moeten betalen. Beleving en bereidheid zijn dus nauw met elkaar verbonden.

Apples met peren vergelijken

Het elektronicamerk Apple staat bekend als ‘premium brand’ die doelbewust gebruik maakt van prijsbeleving. Trouwe klanten betalen graag wat meer, terwijl andere consumenten juist nooit voor dit merk zouden kiezen omdat ze verwachten dat je altijd teveel moet betalen. Toen Apple met de eerste smartphone op de markt kwam van 1000+ euro werd dit breed uitgemeten in de media. Nu wordt een nieuw model van 800 euro gezien als ‘koopje’, terwijl voorheen een prijs van 700 euro als duur werd bestempeld. Dat andere merken ook gelijksoortige producten met een hogere prijs zijn gaan aanbieden heeft zeker meegespeeld in de Prijsbeleving bij de consument.