UGC staat voor User Generated Content, dit betreft informatie die werd gemaakt door de gebruikers van het systeem of de dienst. Deze informatie wordt vervolgens publiekelijk beschikbaar gesteld. We zien User Generated Content voornamelijk online. Wat is UGC en welke dienstverleners maken hier veel gebruik van?
Wanneer diensten data en informatie delen dat gemaakt is door externe personen die niet betrokken zijn bij de organisatie zonder vergoeding spreekt men van User Generated Content. De gebruikers creëren zelfstandig data die vervolgens op een website wordt aangeboden. UGC content kan andere gebruikers helpen met bijvoorbeeld antwoorden op vragen, het kan ook ander soort content zijn zoals beeldmateriaal als amusement of meer persoonlijke informatie zoals een blog artikel. De dienstverlener kan met dit materiaal de kwaliteit van de dienst verbeteren.
Hoewel UGC vooral online wordt gebruikt, wordt er al veel langer gebruik gemaakt van bijdragen door diverse soorten gebruikers van media. Denk aan artikelen van lezers die in kranten worden gepubliceerd. De content kan gevraagd of ongevraagd worden verstrekt, er is geen sprake van vergoeding door de dienstleverancier. Dit is een vorm van contentmarketing die al een lange tijd terug gaat.
Hoewel er geen exacte grenzen aan User Generated Content zijn, kunnen er wel enkele algemene voorwaarden gesteld worden:
In marketing wordt User Generated Content vaak gebruikt om een gemeenschap op te bouwen en het merk te promoten. YouTube video’s kunnen onder deze noemer vallen wanneer er geen winst op wordt gemaakt, Facebook bijdragen zijn UGC evenals fora waar gebruikers antwoord kunnen geven op vragen van andere gebruikers. Naast “gratis” content is het voor de dienstverlener ook een manier om een gemeenschap op te bouwen. User Generated Content is een vorm van online adverteren.