Betalingsdrempel staat voor een minimum bedrag om uitbetaald te worden, of een maximum bedrag bij het bepalen van een advertentiecampagne. Dit is een methode die vaak toegepast wordt bij affiliate marketing, waarbij er een minimum bedrag aan inkomsten gegenereerd moet worden om tot uitbetaling over te gaan. Wat is een betalingsdrempel en hoe werkt dit voor zowel inkomsten als uitgaven?
Een affiliate verkoopt een product van een ander bedrijf. Voor iedere verkoop die tot stand wordt gebracht wordt er 1 euro uitgekeerd. Er geldt een betalingsdrempel of “payment threshold” van 25 euro. Wanneer er 25 maal een verkoop tot stand is gebracht kan de affiliate tot betaling overgaan. Als de verkoper slechts 24 euro in de account weet te verzamelen is het niet mogelijk om dit bedrag op te nemen. Vanwege vaak kleine betalingen maken veel affiliate netwerken gebruik van dit soort drempels.
Er zijn verschillende redenen om een betalingsdrempel te hanteren. In de eerste plaats de kosten om transacties uit te voeren. Wanneer iedere euro los uitbetaald wordt zal er ook steeds een bedrag afgedragen moeten worden aan de organisatie die deze transacties verwerkt. Door een drempel te hanteren zijn er minder transactiekosten. Het kan ook een manier zijn om affiliates te motiveren om meer te verkopen. Zolang ze niet aan de betalingsdrempel komen hebben ze namelijk geen recht op uitbetaling. Uiteraard moet dit in de voorwaarden duidelijk kenbaar gemaakt worden. Een derde, en minder legitieme reden is het incasseren van geld door het affiliate netwerk dat niet uitgekeerd hoeft te worden aan de affiliate.
Het Google Ads netwerk werkt op een soortgelijke wijze bij het bepalen van campagnes. Zo kan de adverteerder een betalingsdrempel instellen van bijvoorbeeld 100 euro. Wanneer de campagne aan dit bedrag komt zullen de plaatsingen automatisch stoppen. Op deze wijze wordt voorkomen dat de adverteerder voor onverwacht hoge kosten komt te staan. De drempel kan dus van toepassing zijn op zowel inkomsten als op uitgaven.