Een destep – analyse beschrijft de huidige macro-omgeving van het bedrijf en je gaat op zoek naar de trends en veranderingen die invloed kunnen hebben op jouw bedrijf of op jouw marketing. Destep is een afkorting van alle factoren waaruit de analyse bestaat. Namelijk: Demografische factoren, Economische factoren, Sociaal-culturele factoren, Technologische factoren, Ecologische factoren en Politiek juridische factoren. De destep – analyse is extern waardoor je inzicht krijgt in de omgeving van waar het bedrijf actief is. De informatie die je uit deze analyse krijgt kan je later weer verwerken in een SWOT analyse.
Een destep kan je voor elk bedrijf uitvoeren, zo kom je er namelijk achter wat de kansen en bedreigingen zijn voor je bedrijf. Aan de hand van een destep – analyse kun je een SWOT – analyse of een confrontatiematrix maken. Door deze drie onderzoeken kom je erachter op welk gebied je nog winst te behalen hebt. Door middel van de onderzoeken kan je later een nieuwe strategie bepalen die jou helpt je bedrijf naar een nieuw level te tillen en je marketing een nieuw leven in te blazen.
Als je een destep – analyse gaat maken is het belangrijk om goede bronnen te hebben, want je wilt wel relevante onderwerpen in je analyse verwerken en zo behoud je ook het overzicht. Maak de destep zo concreet mogelijk, zo kan je later de concreetste conclusies maken en heb je een duidelijk beeld van waar de kansen en bedreigingen liggen.