Volledige begrippenlijst

Destep - analyse

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Een destep – analyse beschrijft de huidige macro-omgeving van het bedrijf en je gaat op zoek naar de trends en veranderingen die invloed kunnen hebben op jouw bedrijf of op jouw marketing. Destep is een afkorting van alle factoren waaruit de analyse bestaat. Namelijk: Demografische factoren, Economische factoren, Sociaal-culturele factoren, Technologische factoren, Ecologische factoren en Politiek juridische factoren. De destep – analyse is extern waardoor je inzicht krijgt in de omgeving van waar het bedrijf actief is. De informatie die je uit deze analyse krijgt kan je later weer verwerken in een SWOT analyse.

Waar staat DESTEP voor?

  • Demografische factoren: Bij de demografische factoren wordt er onderzoek gedaan naar de kenmerken van de bevolking zoals: de groei, het geslacht, de leeftijd, het opleidingsniveau en de omvang van jouw doelgroep.
  • Economische factoren: De economische factoren horen ook bij de destep, bij dit onderdeel wordt er onderzoek gedaan naar de volgende elementen: De koopkracht, de werkloosheid, de werkgelegenheid, conjunctuur, het gemiddelde besteedbaar inkomen en de inflatie. Bij dit onderdeel is het goed om rekening te houden met de komende veranderingen.
  • Sociaal-culturele factoren: In dit gebied van de destep – analyse wordt er gekeken naar: De levensstijl van je doelgroep, het gedrag, normen en waarden, geloof, vrijetijdsbesteding en het mediagebruik.
  • Technologische factoren: Innovaties, trends en veranderingen op technologisch gebied, robotisering en de nieuwe producten die er gaan komen.
    Ecologische factoren: Met de ecologische factoren wordt er rekening gehouden met het milieu en duurzaamheid, de natuur en het klimaat, het weer en het afval.
  • Politiek juridische factoren: Bij de politieke juridische factoren wordt er onderzoek gedaan naar: Wetgeving, denk bij wetgeving aan milieu, privacy, gemeente en arbeid. Advertenties, belastingen, invoer, export en politieke invloeden.

Hoe gebruik je een destep – analyse?

Een destep kan je voor elk bedrijf uitvoeren, zo kom je er namelijk achter wat de kansen en bedreigingen zijn voor je bedrijf. Aan de hand van een destep – analyse kun je een SWOT – analyse of een confrontatiematrix maken. Door deze drie onderzoeken kom je erachter op welk gebied je nog winst te behalen hebt. Door middel van de onderzoeken kan je later een nieuwe strategie bepalen die jou helpt je bedrijf naar een nieuw level te tillen en je marketing een nieuw leven in te blazen.

Als je een destep – analyse gaat maken is het belangrijk om goede bronnen te hebben, want je wilt wel relevante onderwerpen in je analyse verwerken en zo behoud je ook het overzicht. Maak de destep zo concreet mogelijk, zo kan je later de concreetste conclusies maken en heb je een duidelijk beeld van waar de kansen en bedreigingen liggen.