De weg naar een online verkoop is doorgaans geen rechte lijn, consumenten zoeken vaak via meerdere kanalen naar informatie om uiteindelijk een beslissing te nemen. De kanalen die in het voortraject bezocht worden maar niet direct leiden tot de definitieve verkoop of een andere gewenste actie wordt “assisted conversion” genoemd. Wat is ondersteunende conversie en hoe wordt dit effect gemeten?
Wanneer je een nieuwe smartphone wilt aanschaffen zul je wellicht eerst wat informatie opzoeken. Op internet zijn er altijd meerdere wegen die naar Rome leiden; je kunt direct een website bezoeken, via Google een zoekopdracht ingeven of op een banner klikken. Omdat je een behoorlijke investering gaat maken wil je eerst voldoende informatie verzamelen. Dat voortraject wordt assisted conversion genoemd, in het Nederlands spreken we van ondersteunende conversie. Data over ondersteunende conversies kun je meenemen als je aan de slag gaat met conversie optimalisatie.
De klant kan op een Google advertentie klikken, dat betekent niet dat deze persoon ook direct een aankoop zal verrichten. Toch heeft de advertentie invloed op de uiteindelijke beslissing. Daarom registreert Google ook de voorgaande interacties en volgt de gebruiker in de diverse stappen die worden genomen om uiteindelijk tot een beslissing over te gaan. In Google Analytics wordt dit weergegeven als assisted conversion. Dit zijn de interacties die niet direct leiden naar de conversie, maar er wel een rol in hebben gespeeld.
Wanneer blijkt dat de meeste klanten direct naar de webshop gaan om een aankoop te verrichten lijkt het alsof adverteren in zoekmachines of via banners geen invloed heeft, toch is dat vaak wel het geval. Met ondersteunende conversie wordt in kaart gebracht hoeveel invloed de kanalen hebben die niet direct leiden tot conversie. Google probeert dit om te zetten naar bedragen, hoewel dit niet altijd honderd procent zal kloppen geeft het wel een indicatie over de waarde van iedere “ingang”.