Public Relations of afgekort PR heeft als doel om informatie van een organisatie of persoon te delen met de pers of het algemene publiek. Daarbij wordt de informatie op een wijze gepresenteerd die doorgaans voordelig is voor de organisatie of persoon waar het om gaat. Wat is Public Relations en hoe kan negativiteit worden omgebogen tot een positief resultaat?
Een PR manager zal informatie naar buiten brengen op een wijze die aansluit bij de vooraf bepaalde doelstellingen. Hoewel het doorgaans feitelijke informatie betreft, kan er wel sprake zijn van een stellingname. Door zelf de berichtgeving naar buiten toe te coördineren, is het mogelijk om het gewenste verhaal naar buiten te brengen. Public Relations staat in nauw verband met Spin Doctors, dit zijn PR managers die een bestaande perceptie trachten om te buigen naar het gewenste resultaat.
Een PR manager kan niet in een kristallen bol kijken, soms komt er een nieuw product of een campagne naar buiten die achteraf gezien de plank volledig misslaat. Hier zijn enkele voorbeelden van rampzalige PR acties die toch positief zijn uitgepakt.
Coca Cola kwam in 1985 met ‘New Coke’ op de markt, een versie met een afwijkende smaak om beter aan te sluiten op de behoefte van de klant. Hoewel in blinde testen de nieuwe versie glansrijk won, wilde de consument gewoon hun standaard cola. Door een overvloed aan klachten besloot het bedrijf de oude, vertrouwde verpakking weer terug te brengen. Dit werd breed uitgemeten in de pers, wat veel gratis publiciteit opleverde. Dat het de nieuwe cola in een oud blikje betrof deed blijkbaar niet terzake.
Susan Boyle vergaarde onverwacht enorm veel succes met haar zangtalent. Haar PR manager kwam met de ogenschijnlijk vrij saaie hashtag #susanalbumparty. In plaats van Susan Album Party kon de hashtag ook gelezen worden als Sus Anal Bum Party, waarbij ‘Anal’ het Engelse woord is voor Anaal, en ‘Bum’ staat voor Achterwerk. Of dit een domme fout was of juist een slimme Public Relations stunt is nooit duidelijk geworden.