Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Paid Media is een vorm van content waarbij bedrijven of organisaties zichtbaarheid verwerven tegen betaling. Dit kan in de vorm van advertenties zijn, gesponsorde berichten of betaalde samenwerking met Influencers. Wat is Paid Media en wat zijn andere methoden om content zichtbaar te maken?

Wat is Paid Media?

Er zijn verschillende manieren om de consument te informeren, of om te communiceren met klanten. Deze content is in drie hoofdcategorieën in te delen:

  1. Paid Media: Dit is de betaalde content die op verschillende platformen kan verschijnen. Paid Media voorbeelden zijn advertenties in een krant, een commercial op de televisie of een banner op een website.
  2. Owned Media: Dit zijn de kanalen die eigendom zijn van het bedrijf of merk. Denk aan een website, social media accounts of een eigen magazine.
  3. Earned Media: Dit zijn de consumenten of kanalen die vrijwillig informatie over een bedrijf, merk of product delen. Denk aan social media likes, berichten delen, reviews of blog artikelen.

Deze categorieën zijn zowel op online als offline kanalen van toepassing.

Op zoek naar de doelgroep

In contrast met Owned Media wordt de content gepubliceerd via kanalen waar het bedrijf geen eigenaar van is. Het doel hiervan is om een groter publiek te bereiken via kanalen van derde partijen. Daarbij kan het direct duidelijk zijn dat het betaalde content betreft, dit is niet altijd het geval. Online wordt dit soort content naast promotie ook gebruikt om de positie in zoekmachines te verbeteren. Backlinks naar een zakelijke website zijn namelijk van belang in de ranking.

Zoektermen en Sociaal adverteren

Een promotiebudget is altijd beperkt, marketing strategen zullen daarom de kanalen kiezen die het hoogste rendement opleveren. Bij zoekmachine advertenties (SEA) wordt aan de hand van zoektermen advertentieruimte ingekocht. Bij Social Paid Media wordt de strategie bepaald op basis van persoonlijke kenmerken waaronder geslacht, leeftijd of geografische locatie.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z