Beschrijving

Er zijn twee soorten animatie te onderscheiden; een animatie maken waarbij beelden elkaar opvolgen om zo de illusie van beweging te creëren, en een vorm van entertainment om mensen te vermaken. In marketing worden beide vormen toegepast. Wat is animatie en hoe kun je een animaties maken?

Wat is een animatie?

Een afbeelding is een statisch beeld. Wanneer je meerdere afbeeldingen met kleine verschillen snel achter elkaar weergeeft zal er een eenheid gevormd worden. De beelden worden geanimeerd. Hoewel gefilmde situaties hier technisch gesproken ook onder vallen, worden films in de regel niet aangeduid als zijnde animatie. Dit is wel het geval wanneer het beelden betreft die getekend worden, zij het met de hand of met de computer. Ook klei animeren valt onder animatie maken.

Het menselijk oog interpreteert een snelle opeenvolging van beelden als een vloeiende beweging. Denk aan een kladblok waar je op iedere pagina een tekening maakt. Door deze pagina’s achter elkaar te laten zien ontstaat er een animatie. De eerste animatiefilm dateert uit 1888, het betrof een film van 15 minuten met 700 individuele beelden. Later zou 18 beelden per seconde standaard worden en daarna 24 beelden per seconde. Computeranimatie kan nog veel hogere ‘framerates’ halen. Omdat ieder (analoog) beeld maken tijd kost wordt is er een minimum aantal beelden per seconden bepaald om de tijdsinvestering en financiële kosten te drukken. Televisie animatie werd voorheen vaak met 12 beelden per seconde gemaakt in plaats van de standaard 24, of getekende delen werden hergebruikt.

Computeranimatie heeft het productieproces aanzienlijk versnelt omdat niet ieder beeld meer individueel getekend hoeft te worden. Toch blijft het een bewerkelijk proces.

Live animatie

Een andere vorm van animatie is live amusement zoals dit vaak plaatsvindt tijdens evenement of in pret- of vakantieparken. Personen lopen rond in kostuum en spelen een rol. Zo kan de sfeer op een locatie verhoogd worden, denk aan een persoon verkleed als tekenfilmfiguur in Disneyland of een mascotte van een merk die in levende lijve voor promotie zorgt.