Volledige begrippenlijst

Zachte conversie

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Zachte conversie of in het Engels Soft Conversion staat voor acties die een interesse in een product of dienst aanduiden, waarbij de potentiële klant eerst meer informatie opvraagt alvorens een aankoopbeslissing te maken. Omdat er doorgaans meer werk zit in het converteren van deze groep kan het wel extra inkomsten opleveren. Wat is zachte conversie en hoe verschilt dit met harde conversie?

 

Wat is zachte conversie?

Bij harde conversie of hard conversion worden potentiële klanten die zich bereid hebben getoond om tot aanschaf over te gaan als eerste benaderd en/of gefaciliteerd. Deze groep bevindt zich aan het einde van de verkooptrechter waardoor er weinig inspanning meer nodig is om ze te converteren. In de betekenis van zachte conversie is de mate van interesse nog niet geheel duidelijk, de weg door de sales funnel is langer met een hogere kans op falen. Daarmee krijgen de mogelijke klanten in deze groep doorgaans minder aandacht omdat ze meer tijd en geld kosten om te converteren. Voorbeelden van zachte conversies zijn:

 

  • Een webpagina bezoeken.
  • Een video bekijken.
  • Een e-book of catalogus downloaden.
  • E-mails ontvangen en lezen.

 

Een conversie is niet hetzelfde als een verkoop. Er kunnen meerdere conversies plaatsvinden tot de uiteindelijke verkoop plaatsvindt. Het zijn eigenlijk meerdere knoppen die stuk voor stuk geschakeld worden en samen de kans op een financiële transactie doen toenemen. Er zijn drie primaire redenen om niet tot aankoop over te gaan:

 

  1. De noodzaak is niet hoog genoeg.
  2. De kosten liggen momenteel te hoog.
  3. Er is een gebrek aan vertrouwen.

 

Door deze obstakels weg te nemen kan een verkoop tot stand worden gebracht. Zo kun je als aanbieder uitleggen voor welk probleem jouw product of dienst de oplossing biedt. Er kan een korting of een betaling in termijnen worden aangeboden. Met duidelijke en eerlijke uitleg kun je vertrouwen winnen. Hoewel veel bedrijven bij voorkeur voor de Quick-Wins gaan, kan zachte conversie nieuwe klanten opleveren waarbij de drempel voor herhaalaankopen verlaagd wordt.