Adobe Analytics is een set aan web analyse tools voor online marketing professionals. Web data wordt verzameld, gemeten, geanalyseerd en er worden diepgaande rapportages gemaakt om de verschillende aspecten van websites en de bezoekers in kaart te brengen. Hoewel er zeker overlappingen aanwezig zijn, is dit product niet hetzelfde als Google Analytics. Wat is Adobe Analytics en hoe verhoudt het zich tot de Google tools?
Meten is weten. In tegenstelling tot traditionele media zijn activiteiten op internet zeer nauwkeurig vast te leggen. Deze data is zeer waardevol om het gedrag van bezoekers en/of klanten te monitoren, en daar het aanbod op af te stemmen. Adobe Analytics behoort tot de meest uitgebreide pakketten op dit gebied, en is ontwikkeld voor marketing professionals. Naast analyseren van bestaande data is het ook mogelijk om voorspellende analyse uit te voeren, om zo proactief in te spelen op de behoefte van de doelgroep.
Google heeft al een aantal analyse tools gratis beschikbaar gesteld zoals Analytics, AdWords en AdSense. Die verschaffen allemaal waardevolle informatie voor website beheerders. Het is daarom logisch om een Adobe Analytics vs Google Analytics vergelijking te maken. De analyse van Adobe lijkt zich wat meer te richten op de website, terwijl Google juist meer naar de omgeving kijkt. Heel eenvoudig gesteld is het van binnen naar buiten kijken, of van buiten naar binnen. Door een ander uitgangspunt te nemen zullen de resultaten van Adobe Analytics ook anders worden.
De terminologie in de Adobe software wijkt iets af van de termen die Google hanteert, daarnaast wordt de data op een andere wijze geïndexeerd en weergegeven. Het is ook een betaald pakket met optioneel training tegen betaling. Daarmee is het een professionele oplossing die zich niet leent voor de hobbyist.