Beschrijving
Bij Performance Based Online Marketing betaalt de adverteerder alleen wanneer er een toetsbaar resultaat wordt behaald. Dit kan een klik zijn op een link, of een beoogde conversie die vooraf bepaald is. Wat is Performance Based Online Marketing en wat zijn de voordelen en nadelen van deze wijze van promotie?
Wat is Performance Based Online Marketing?
Een advertentie in een magazine met oplage van 100.000 exemplaren kan gezien worden door een enorm aantal lezers, zelfs meer dan het aantal exemplaren dat verspreid wordt. Er is ook een kans dat niemand de advertentie bewust ziet. Op het internet bestaat dezelfde uitdaging, al zijn er hier meer mogelijkheden om de daadwerkelijke zichtbaarheid te meten. Denk aan:
- Impressies: Het aantal keren dat een advertentie wordt weergegeven.
- Kliks: Het aantal keren dat er op een advertentie wordt geklikt.
- Interacties: Een gewenste interactie zoals het invullen van een formulier.
- Leadgeneratie: Het verkrijgen van contactinformatie.
- Verkoop: Het voltooien van een succesvolle transactie.
De betekenis van Performance Based Online Marketing is van groot belang voor adverteerders, omdat er objectieve metingen verricht kunnen worden die met traditionele media zoals print en broadcasting niet mogelijk zijn. Tarieven op basis van kijk- of luistercijfers zijn een vorm van Performance Based Marketing, deze cijfers worden op basis van steekproeven gebaseerd en bieden daarmee niet volledig accurate data.
Mogelijke nadelen van PBOM
Hoewel er veel informatie opgehaald kan worden, en er alleen betaald wordt voor positieve resultaten, zijn er ook mogelijke minpunten te benoemen. Als er bijvoorbeeld vaak wordt geklikt door bezoekers die vervolgens niet de gewenste actie uitvoeren, dan kost het meer geld dan het oplevert. Bij Affiliate Marketing kunnen er meerdere tussenstappen plaatsvinden, dan kan het een uitdaging zijn om de Affiliates een eerlijke commissie uit te keren. Ook betekent het genereren van Leads niet automatisch dat hier betalende klanten uit voortvloeien. Bij de ontwikkeling van een promotionele campagne zal rekening gehouden moeten worden met dit soort risico’s.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte