Volledige begrippenlijst

Merkbekendheid

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Merkbekendheid staat voor de herkenbaarheid van een merk op basis van naam, logo, product of marketing. Een consument kan een merk herkennen, dit betekent niet automatisch dat deze persoon weet welke producten ze leveren. Wat is een Merkbekendheid, hoe wordt dit gemeten en hoe kun je de herkenning vergroten?

Wat is Merkbekendheid?

Disney is de achternaam van Walt, een ondernemer die karakters als Mickey Mouse en Donald Duck wereldberoemd heeft gemaakt. Terwijl in Amerika Mickey het boegbeeld is van dit merk, is in Nederland Donald een meer bekend figuur. Dit komt mede door het succes van het Donald Duck magazine, dat exclusief in Nederland wordt uitgegeven. Andere voorbeelden van bekende merken zijn Nike, Apple, McDonald’s en Starbucks.

Merkbekendheid meten werkt doorgaans op basis van deze vijf niveaus:

  1. Afwijzing: Er is een negatieve houding ten opzichte van het merk.
  2. Onbekend: Het merk wordt niet herkend door de consument.
  3. Herkenning: Het merk is bekend, zonder positieve of negatieve connotaties.
  4. Voorkeur: Bij het maken van een keuze heeft dit merk de voorkeur.
  5. Loyaliteit: Andere soortgelijke merken worden niet in overweging genomen bij aanschaf van een product of dienst.

Hoewel niveau 5 voor een bedrijf erg aantrekkelijk is, betekent dit niet automatisch dat bekendheid ook meer succes oplevert. Zo zijn OEM fabrikanten doorgaans niet bekend bij consumenten, ze kunnen wel enorme omzetten maken.

Er zijn diverse mogelijkheden om de Merkbekendheid te vergroten zoals:

  • Influencers vertellen hun volgers over een specifiek merk of product.
  • Een merknaam of logo wordt prominent op verpakkingen geplaatst.
  • Er wordt gewerkt aan een herkenbaar Merkimago dat via alle kanalen op dezelfde wijze wordt uitgedragen.
  • Via advertenties wordt een merk zichtbaar gemaakt bij een groter publiek.
  • Het merk biedt onderscheidende producten, diensten of wijze van verkoop.

Het is mogelijk voor minder bekende bedrijven om mee te liften op de Merkbekendheid van een ander bedrijf. Dit is bijvoorbeeld het geval bij online verkoopkanalen zoals Bol.com, Amazon.nl of Ali Express. Minder bekende verkopers bieden hier producten aan, de klant is er zich niet altijd van bewust dat ze feitelijk kopen bij een ander bedrijf. Deze merken leveren bijvoorbeeld ook standaard verpakkingen om de uniformiteit verder te versterken.