Volledige begrippenlijst

Uitstappagina

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Uitstappagina of ‘exit page’ is de laatste pagina die bekeken werd tijdens een bezoek aan een website. Voor website analyse kan de ‘exit rate’, of het aantal gebruikers die de site vanaf een specifieke pagina verlaat, van belang zijn. Het is daarmee het tegengestelde van een landingspagina, dit is de pagina die als eerste bezocht wordt. Wat is een uitstappagina en waarom is het indexeren van deze pagina belangrijk voor website analyse?

Definitie uitstappagina

Bezoekers komen binnen op een website, kijken naar wat voor hen relevant is, en zullen op een gegeven moment de site weer verlaten. Die laatste pagina tijdens een sessie wordt de uitstappagina genoemd. Dit kan de ‘bedankt’ pagina zijn in een webshop, het kan ook een andere pagina zijn die het antwoord geeft op de vraag van de bezoeker. Wanneer een specifieke pagina vaak als exit page geregistreerd wordt, kan dit aanleiding zijn voor verder onderzoek.

Exit rate

Door het totaal aantal ‘exits’ te delen op het totaal aantal views wordt de ‘exit rate’ bepaald. Wanneer deze ratio erg hoog is kan dit aanleiding zijn om de pagina in kwestie te onderzoeken. Wat is de reden dat gebruikers juist via die pagina de website verlaten? Retentie, ofwel het behoud van bezoekers, is voor veel websites en verdienmodellen van belang. Wanneer er pagina’s zijn die bovenmatig als uitstappagina gebruikt worden kan dit aanleiding zijn tot nader onderzoek. In Google Analytics is dit percentage terug te vinden.

Bounce rate

Hoewel de uitstappagina lang niet altijd een negatieve betekenis heeft, kan het wel een indicatie zijn voor een probleem op de website. Dit geldt misschien nog wel in hogere mate voor de ‘bounce rate’, dit staat voor het aantal bezoekers dat direct vanaf de landingspagina weg navigeert zonder andere pagina’s op het domein te bezoeken. Ook deze ratio is van belang om de kwaliteit van een website te bepalen.