On-page optimalisatie is het totaal aan kenmerken van een webpagina die als doel hebben de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google te verbeteren. On-page SEO maakt een belangrijk deel uit van zoekmachine optimalisatie, waarbij de meetpunten en factoren die van invloed zijn regelmatig aangepast worden. Wat is on-page optimalisatie en hoe wordt de impact op SEO gemeten?
Bij on-page optimization wordt een HTML pagina ingericht met als doel de vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren. Hoewel dit strikt gezien niet gaat om het verbeteren van de gebruikerservaring, wordt het zoekalgoritme in toenemende mate aangepast naar de behoefte van (be)zoekers. Er zijn verschillende manieren om SEO on-page door te voeren zoals:
Omdat het zoekalgoritme doorgaand aangepast wordt, is het van belang om bestaande pagina’s regelmatig opnieuw te optimaliseren, dit kan je zelf doen, of uitbesteden aan een SEO-bureau. Anders bestaat de kans dat de pagina zal dalen in de ranking.
On-page optimization is geen exacte wetenschap. De volledige lijst aan meetpunten en de waarde per afweging wordt niet bekendgemaakt door zoekmachine aanbieders zoals Google en Microsoft. Deze criteria worden daarnaast ook regelmatig aangepast, deels om de kwaliteit van de zoekmachine te verbeteren maar ook om malafide on-page SEO tegen te gaan. Een voorbeeld hiervan is contextueel zoeken. Hierbij wordt de nadruk op specifieke zoekwoorden minder, terwijl contextuele informatie op de pagina juist belangrijker wordt bij het bepalen van de ranking in de zoekmachines. Het uiteindelijke doel van de verbeteringen in het zoekalgoritme is om de zoekresultaten zo relevant mogelijk te maken voor de gebruiker.