Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

On-page optimalisatie is het totaal aan kenmerken van een webpagina die als doel hebben de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google te verbeteren. On-page SEO maakt een belangrijk deel uit van zoekmachine optimalisatie, waarbij de meetpunten en factoren die van invloed zijn regelmatig aangepast worden. Wat is on-page optimalisatie en hoe wordt de impact op SEO gemeten?

Definitie on-page optimalisatie

Bij on-page optimization wordt een HTML pagina ingericht met als doel de vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren. Hoewel dit strikt gezien niet gaat om het verbeteren van de gebruikerservaring, wordt het zoekalgoritme in toenemende mate aangepast naar de behoefte van (be)zoekers. Er zijn verschillende manieren om SEO on-page door te voeren zoals:

  • Het gebruik van specifieke zoekwoorden en termen in de teksten.
  • Het gebruik van rich media zoals afbeeldingen en videoclips.
  • Het comprimeren van afbeeldingen om de laadtijd te verkorten.
  • Het gebruik van ‘schone’ HTML code zonder overbodige informatie.
  • De laadsnelheid van de pagina optimaliseren.
  • Het gebruik van titels en tussentitels met een H-tag.
  • Het toevoegen van metadata aan de HTML code van de pagina.

Omdat het zoekalgoritme doorgaand aangepast wordt, is het van belang om bestaande pagina’s regelmatig opnieuw te optimaliseren, dit kan je zelf doen, of uitbesteden aan een SEO-bureau. Anders bestaat de kans dat de pagina zal dalen in de ranking.

SEO on-page

On-page optimization is geen exacte wetenschap. De volledige lijst aan meetpunten en de waarde per afweging wordt niet bekendgemaakt door zoekmachine aanbieders zoals Google en Microsoft. Deze criteria worden daarnaast ook regelmatig aangepast, deels om de kwaliteit van de zoekmachine te verbeteren maar ook om malafide on-page SEO tegen te gaan. Een voorbeeld hiervan is contextueel zoeken. Hierbij wordt de nadruk op specifieke zoekwoorden minder, terwijl contextuele informatie op de pagina juist belangrijker wordt bij het bepalen van de ranking in de zoekmachines. Het uiteindelijke doel van de verbeteringen in het zoekalgoritme is om de zoekresultaten zo relevant mogelijk te maken voor de gebruiker.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z