Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Hit staat voor een aanvraag van een bestand via een browser. Er kan een webpagina worden opgevraagd, een afbeelding, script of CCS. Daarnaast wordt H.I.T. als afkorting gebruikt voor High Intensity Training, of als Heparin Induced Thrombocytopenia in medische kringen. Het is ook een woord om een succesvolle actie, product of dienst te beschrijven. Wat is een hit en hoe waarom wordt het als meetcriterium niet meer gebruikt voor SEO?

 

Wat is Hit?

De betekenis van ‘hit’ wat betreft internetverkeer is in principe heel eenvoudig. Wanneer er een aanvraag vanaf een server plaatsvindt wordt dit als een hit beschouwd. In de begintijd van het internet leek dit een redelijk betrouwbare maatstaf om de populariteit van websites te meten. Het bleek als vergelijkend meetpunt toch minder goed te functioneren omdat het aantal bestanden per individuele webpagina flink kan afwijken. Een pagina met veel bestanden leek populairder dan een pagina met minder bestanden, die wel vaker bezocht werd. Hits tellen werd vervangen met andere criteria zoals pageviews, unieke bezoekers of unieke sessies. Deze meetpunten gaan meer uit van praktisch gebruik door personen, niet langer van het opvragen van data vanuit een client / server perspectief. Eenvoudig gesteld is ‘hit’ een meting op technologisch vlak, terwijl een pageview, bezoeker of sessie persoonsgebonden meetpunten zijn.

Populaire hits voor SEO

Toch kan de betekenis van hit nog steeds worden toegepast op zoekmachine optimalisatie. En dan gaat het met name over viral content en de daaruit voortvloeiende viral marketing. Zo is een muziekvideo van Rick Astley enorm vaak bekeken. Tenminste, de eerste paar seconden, want de meeste hits komen niet van een grote schare Astley fans. In 2007 werden internetgebruikers die op zoek waren naar een video over het spel Grand Theft Auto IV verrast met een link naar “Never Gonna Give You Up”, een nummer van Rick Astley uit 1987. Deze grap groeide uit tot een fenomeen genaamd ‘Rickroll’ en zou nog jarenlang in verschillende vormen terugkeren. Zo had Astley in zijn carrière tweemaal een enorme hit in twee betekenissen van het woord.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z