Volledige begrippenlijst

Chatbot

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Een Chatbot is software die natuurlijke spraak simuleert. Dit kan geschreven of gesproken tekst zijn, de persoon die communiceert met deze software is er niet altijd van op de hoogte dat er een conversatie plaatsvindt met software in plaats van een persoon. Chatbots worden vaak gebruikt in berichten apps, of op websites om klanten snel van dienst te zijn. Wat is een Chatbot en op welke wijze kan deze technologie worden gebruikt?

Definitie Chatbot

“Hallo, kan ik je ergens mee helpen?” Dit is een bericht dat veel bezoekers op websites al zijn tegengekomen. Hoewel er een kleine kans bestaat dat er inderdaad een helpdeskmedewerker aanwezig is om iedere bezoeker welkom te heten, betreft het waarschijnlijk een Chatbot. Naast een welkomstboodschap kan deze bot direct antwoord geven op vragen, daarbij ligt de nadruk op natuurlijke spraak en een menselijke formulering van antwoorden. Deze antwoorden kunnen als tekst worden weergegeven, het is ook mogelijk om hiervoor synthetische spraak te gebruiken.

Waarom Chatbots gebruiken?

Interactie is van belang op een website, een bezoeker persoonlijk aanspreken leidt in veel gevallen tot een verhoogde interactie. De suggestie wordt gewekt dat de bezoeker persoonlijk te woord wordt gestaan, en het biedt een natuurlijke manier om relevante antwoorden te geven. Soms wordt duidelijk kenbaar gemaakt dat het een stukje software betreft, maar dit is lang niet altijd het geval. Een combinatie van computer gegenereerd en een persoon is ook mogelijk, bijvoorbeeld om een conversatie gaande te houden terwijl een helpdeskmedewerker een antwoord opzoekt.

Voor goed en voor kwaad

Siri en Alexa zijn spraakassistenten die het Chatbot principe toepassen om opdrachten uit te voeren of om informatie op te zoeken. Op websites kan een bezoeker snel antwoord krijgen op een specifieke vraag. Dating apps en social media chat apps maken ook regelmatig gebruik van Chatbots voor malafide zaken, door de suggestie te wekken dat iemand met een echt persoon spreekt. Met de toenemende kwaliteit van kunstmatige intelligentie zal de kwaliteit van bots ook steeds beter worden, waarmee de lijn tussen echt en virtueel verder zal vervagen.