De cashback definitie is meervoudig; het kan staan voor het retour geven van geld op creditcard aankopen, het kan een contante betaling zijn bij aanschaf van een product, of een actie waar geld na aanschaf wordt uitgekeerd. Het concept en de term dateert uit het midden van de jaren tachtig in de twintigste eeuw. Wat is cashback en wat zijn de voordelen van deze methode?
Er zijn veel acties om voordeel te geven aan een klant met als doel de conversie te verhogen. Denk aan een korting op een product, een 1+1 aanbod of het uitgeven van vouchers om andere producten tegen een gereduceerde prijs aan te schaffen. Het cashback systeem begon in 1986, toen de Discover creditcard een percentage van aankopen zou uitkeren aan de klant. Deze percentages kunnen afwijken van 1% tot wel 5% afhankelijk van de kaart en overeenkomsten met aanbieders. In landen als Amerika is het gebruik van creditcards populair, in Nederland wordt vaker gebruikt gemaakt van debetkaarten. Daarom worden hier vaak andere cashback acties ingezet.
Met name voor producten die een hogere aanschafprijs hebben, zoals huishoudelijke apparaten en computer artikelen, worden regelmatig cashback acties aangeboden. De klant koopt een product voor de normale prijs, en kan vervolgens een bedrag retour gestort krijgen. Hoewel het proces voor de klant meer tijd en moeite kost, heeft het idee van geld retour krijgen een psychologisch effect wat een standaard korting niet biedt.
Een actie waarbij geld retour wordt toegezegd kan de verkoop stimuleren. Het kan ook als promotioneel middel voor andere producten effectief zijn, omdat de interesse van de klant gewekt is. De klant moet informatie verstrekken die bij een korting niet overgedragen hoeft te worden. Daarnaast zal een deel van de klanten nooit de cashback claimen, waardoor de aanbieder minder hoeft toe te leggen dan bij een directe korting het geval is.