Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

SMS-marketing is een manier van promotie waarbij bedrijven en organisaties berichten waaronder aanbiedingen, kortingen, coupons of notificaties verzenden via tekstberichten. Het is een methode die vergelijkbaar is met E-mail marketing, maar dan op basis van telefoonnummer in plaats van mailadres. Wat is SMS-marketing en wat zijn de soorten informatie die via dit kanaal verzonden worden?

Wat is SMS-marketing?

Twee veelgebruikte vormen van mass-marketing zijn SMS-marketing en E-mail marketing. Beide methoden kunnen in combinatie gebruikt worden, naast overlappende kenmerken vervullen ze ook unieke functies binnen een overkoepelende marketing campagne. SMS staat voor Short Message Service, deze tekstberichten zijn gratis voor de ontvanger en worden verzonden via een mobiel netwerk. Er is dus geen internetverbinding vereist om deze berichten te verzenden of ontvangen.

SMS campagne strategie

Uit onderzoek is gebleken dat SMS-berichten als minder storend worden ervaren dan e-mails. Daarnaast is er geen risico om ongelezen in een spam map te verdwijnen. Het is wel mogelijk om de afzender te blokkeren, dit is een handmatig proces. Een opt-in strategie wordt aanbevolen, bijvoorbeeld door een bericht te sturen waarin toestemming wordt gevraagd om additionele berichten te mogen sturen. De berichtgeving is wervend of informerend vanuit een commercieel perspectief, het staat los van bijvoorbeeld meldingen wanneer een bezorger aan de deur staat. Hoewel er overeenkomsten bestaan is SMS-marketing niet hetzelfde als Close-range marketing.

Automatisering van berichtgeving

Er zijn diverse diensten die het automatiseren van marketing berichten via verschillende kanalen mogelijk maken. Zo is er MailChimp om bijvoorbeeld Nieuwsbrieven per mail automatisch te verzenden, of Mautic voor SMS en andere berichten. Zo kan de aanbieder voor een langere periode berichtgeving automatiseren. Daarbij is het van belang om de frequentie af te stemmen op de behoefte van de ontvanger. Daarnaast is er een verhoogd risico dat mails in de spam map belanden, of dat een SMS campagne geblokkeerd wordt.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z