Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een copywriter is een persoon die teksten schrijft met een commercieel doel. Daarmee wordt bedoeld teksten voor advertenties of andere promotionele teksten. De lijn tussen redactionele en promotionele content kan echter dun zijn. Wat is een copywriter en hoe weet de lezer dat teksten wervend van aard zijn?

Definitie copywriter

Iemand die beroepsmatig teksten schrijft is een auteur of schrijver. Daar is weer een onderverdeling in te maken, denk aan geschiedschrijvers, romanschrijvers of scenarioschrijvers voor film en televisie. Een copywriter is een tak binnen het auteurschap waarbij het doel is om teksten te schrijven die wervend zijn. Er zijn verschillende vormen van marketing teksten mogelijk zoals:

Advertenties in redactionele tijdschriften.
Catalogi van winkels die producten verkopen.
Teksten voor jingles op de radio.
Slogans op billboards.
Direct mail wervende boodschappen.
Whitepapers of andere documentatie.

De overeenkomst tussen al deze vormen is dat ze door de copywriter geschreven worden om een specifiek commercieel doel na te streven. Dit kan het stimuleren van verkopen zijn, het opbouwen van een merkimago of het informeren van klanten over de mogelijkheden van een product of dienst. De tekst van de copywriter staat daarmee niet op zichzelf als een creatief werk hoewel het resultaat wel degelijk creatief kan zijn wat betreft inhoud.

Redactioneel of marketing?

Zowel op blogs als in gedrukte media is het niet altijd duidelijk of een artikel is gekozen vanuit journalistieke overwegingen of dat er commerciële doelstellingen aan ten grondslag liggen. Denk aan de opening van een nieuwe winkel die aandacht krijgt in de media. Is dit een nieuwswaardig bericht dat als zodanig is bepaald door de redactie of betreft het een ‘advertorial’ die bedoeld is om klanten over te halen een bezoek te brengen? De grens tussen redactioneel en marketing is niet altijd duidelijk te bepalen.

 

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z