Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Bij lead scoring wordt de potentie dat mogelijke afnemers ook daadwerkelijk tot een aanschaf overgaan gemeten. Zo krijgt iedere lead een unieke waarde toegekend op basis waarvan de leads die de hoogste score krijgen het eerste benaderd worden met een aanbod. Wat is lead scoring en wat zijn de voordelen van een score toekennen aan potentiële klanten?

Definitie lead scoring

Bij lead scoring kunnen bedrijven beoordelen of een potentiële klant serieuze interesse heeft om een specifiek product of bepaalde dienst af te nemen. Wanneer blijkt dat een lead bereid is om tot aanschaf over te gaan zal er een wervende actie in gang worden gezet. Dit kan het benaderen zijn van de lead via een mailing of het bellen van de potentiële klant.

Voordelen van lead scoring

  • De effectiviteit en efficiëntie van de verkoop kan verbeterd worden omdat de verkoopafdeling van een organisatie zich specifiek richt op de potentiële klanten die het meeste geneigd zijn om een beslissing te nemen.
  • Er wordt minder tijd verspild aan leads die nog niet voldoende bereid zijn om een besluit te nemen, de kosten om deze leads te benaderen en te overtuigen wegen niet op tegen de baten.
  • Marketing en verkoop inspanningen kunnen beter op elkaar worden afgestemd, door lead scoring in beide afdelingen toe te passen wordt de communicatie tussen deze afdelingen eenvoudiger gemaakt.
  • Leads die een lagere score toegewezen krijgen worden niet benaderd, wanneer deze potentiële klanten nog niet voldoende overtuigd zijn kan een verkoopactie juist tot averechts effect leiden.

Een betrouwbare score samenstellen

Om lead scoring op een effectieve wijze invulling te geven zal er vele data verzameld moeten worden. Deze data is onder te verdelen in expliciete factoren zoals geografische locatie of sector waarin de lead werkzaam is, en impliciete factoren zoals het aantal bezoeken aan een website of het downloaden van informatie. Naast leads via zoekmachine adverteren, wordt er ook steeds meer aandacht besteed aan activiteit op social media diensten.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z