Bij lead scoring wordt de potentie dat mogelijke afnemers ook daadwerkelijk tot een aanschaf overgaan gemeten. Zo krijgt iedere lead een unieke waarde toegekend op basis waarvan de leads die de hoogste score krijgen het eerste benaderd worden met een aanbod. Wat is lead scoring en wat zijn de voordelen van een score toekennen aan potentiële klanten?
Bij lead scoring kunnen bedrijven beoordelen of een potentiële klant serieuze interesse heeft om een specifiek product of bepaalde dienst af te nemen. Wanneer blijkt dat een lead bereid is om tot aanschaf over te gaan zal er een wervende actie in gang worden gezet. Dit kan het benaderen zijn van de lead via een mailing of het bellen van de potentiële klant.
Om lead scoring op een effectieve wijze invulling te geven zal er vele data verzameld moeten worden. Deze data is onder te verdelen in expliciete factoren zoals geografische locatie of sector waarin de lead werkzaam is, en impliciete factoren zoals het aantal bezoeken aan een website of het downloaden van informatie. Naast leads via zoekmachine adverteren, wordt er ook steeds meer aandacht besteed aan activiteit op social media diensten.