Een Unieke Bezoeker is een (fictief) persoon die een website bezoekt. De volledige sessie, die kan bestaan uit meerdere pagina’s, wordt hierbij als één bezoeker geteld. Hoewel dit een belangrijk meetpunt is binnen online marketing analyse is de betekenis niet zo eenduidig te formuleren als dit op het eerste gezicht lijkt. Wat is een Unieke Bezoeker en hoe verschilt dit met Unieke Weergaves?
Hoewel er gesproken wordt van ‘Bezoeker’ kan een website niet met honderd procent zekerheid bepalen of het dezelfde persoon betreft. Er wordt gekeken naar het IP adres, mogelijk worden er Tracking Cookies of andere vormen van identificatie gebruikt. Omdat er geen absolute identificatie mogelijk is blijft het een benadering van het werkelijke aantal Bezoekers. Het bepalen van een Unieke Bezoeker is van belang om de populariteit van websites te meten. Dit kan voor interne doeleinden zijn, bijvoorbeeld om te bepalen hoeveel mensen een webshop bezoeken. Maar ook om het bereik van een platform te illustreren voor bijvoorbeeld adverteerders of investeerders.
Uniek staat eigenlijk voor herleidbaar op één gebruiker. Wanneer dezelfde gebruiker tijdens een sessie meerdere pagina’s bezoekt is er sprake van Unieke Paginaweergaves. Stel, een persoon bezoekt vijf afzonderlijke pagina’s tijdens één sessie, dan is er sprake van één Unique Visitor en vijf Unique Pageviews. Wanneer dezelfde persoon vanuit pagina vier weer naar de eerste pagina navigeert en deze tweemaal bezoekt, dan dalen de Unieke Paginaweergaves naar vier. Wanneer de sessie is afgerond dan kunnen de totalen worden bepaald.
Het staat natuurlijk mooi als een Nederlandse website miljoenen Unieke Bezoekers per maand kan noemen als bewijs van populariteit. Wanneer hier een groot aantal bots tussen zitten hebben de cijfers minder betekenis. Aan de andere kant kunnen er ook meer mensen tegelijkertijd naar het scherm kijken. Daarmee behoren Unique Visitors en Unique Visits tot een breed scala aan meetpunten die binnen volledige website analyse aan bod zullen komen.