Bezoekersgedrag staat voor de wijze waarop bezoekers handelen nadat ze op een website zijn beland. Door het gedrag van bezoekers te bepalen kunnen acties beter voorspeld worden om zo het gewenste doel te bereiken. Wat is bezoekersgedrag en hoe kun je dit meten?
Een bezoeker op een website krijgen is een uitdaging op zich, maar dan begint het echte werk pas. Een goede website ontwerpen is in theorie niet zo ingewikkeld, maar wanneer de bezoeker zich niet houdt aan de “regels” heb je niets aan al die regels en richtlijnen. Door het gedrag van de bezoeker te bepalen en deze vervolgens te analyseren kun je ze beter sturen. Bijvoorbeeld naar een bestel knop, of naar een pagina met relevante informatie over een onderwerp. Dit zorgt onder andere voor conversie optimalisatie.
Je kunt helaas niet bij alle bezoekers over de schouder heen kijken, daarom zijn er diverse tools om het bezoekersgedrag in kaart te brengen. Hier zijn enkele populaire methodes:
Naast allerlei technologische trucjes om het bezoekersgedrag te bepalen, kun je het ook gewoon vragen via een enquête of reactieformulier. Opmerkingen van “echte” mensen kunnen heel waardevol zijn om de website te optimaliseren. Je kunt als tegenprestatie voor een enquête bijvoorbeeld een kortingscode geven.