Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Bezoekersgedrag staat voor de wijze waarop bezoekers handelen nadat ze op een website zijn beland. Door het gedrag van bezoekers te bepalen kunnen acties beter voorspeld worden om zo het gewenste doel te bereiken. Wat is bezoekersgedrag en hoe kun je dit meten?

Definitie bezoekersgedrag

Een bezoeker op een website krijgen is een uitdaging op zich, maar dan begint het echte werk pas. Een goede website ontwerpen is in theorie niet zo ingewikkeld, maar wanneer de bezoeker zich niet houdt aan de “regels” heb je niets aan al die regels en richtlijnen. Door het gedrag van de bezoeker te bepalen en deze vervolgens te analyseren kun je ze beter sturen. Bijvoorbeeld naar een bestel knop, of naar een pagina met relevante informatie over een onderwerp. Dit zorgt onder andere voor conversie optimalisatie.

Methodes om bezoekersgedrag te meten

Je kunt helaas niet bij alle bezoekers over de schouder heen kijken, daarom zijn er diverse tools om het bezoekersgedrag in kaart te brengen. Hier zijn enkele populaire methodes:

  • Heatmaps maken: Registreer muisbewegingen, scrollen en kliks om zo een gemiddelde te bepalen. De “hete” punten scoren goed bij bezoekers. Bij apparaten met touchscreen zijn muisbewegingen overigens niet te registreren.
  • Sessies opslaan: Je kunt tot in detail per bezoeker traceren welke pagina’s ze hebben bezocht, hoe lang ze daar hebben doorgebracht etc. Zo kun je later met een aanbod op maat voor de dag komen.
  • Conversie funnel bepalen: Kijk hoever bezoekers in de “trechter” komen, en waar ze afhaken.
  • Winkelmandjes bijhouden: Niet alle volle winkelmandjes leiden tot een verkoop. Houd bij wat er in de mandjes zit en controleer waarom er niet wordt afgerekend.

Vraag het aan de bezoeker

Naast allerlei technologische trucjes om het bezoekersgedrag te bepalen, kun je het ook gewoon vragen via een enquête of reactieformulier. Opmerkingen van “echte” mensen kunnen heel waardevol zijn om de website te optimaliseren. Je kunt als tegenprestatie voor een enquête bijvoorbeeld een kortingscode geven.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z