Volledige begrippenlijst

Multichannel Marketing

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Multichannel Marketing is een methode om potentiële klanten te benaderen via meerdere kanalen. Dit kan zowel online of offline zijn. De promotionele acties per kanaal staan niet in verband met elkaar, voor de consument zijn het verschillende trajecten met ieder hun eigen ‘ingang’. Wat is Multichannel Marketing en hoe verschilt dit van Crosschannel en Omnichannel?

Wat is Multichannel Marketing?

De betekenis van Multichannel Marketing lijkt veel op Crosschannel en Omnichannel. Ze werken allemaal op basis van meerdere kanalen om de boodschap van een adverteerder over te brengen. Toch zijn er verschillen per strategie te onderscheiden:

  • Bij Multichannel staat ieder kanaal als eigen entiteit. De promotionele acties kunnen bijvoorbeeld door compleet verschillende teams ingericht worden.
  • Bij Crosschannel worden ook meerdere kanalen gebruikt, maar ditmaal zijn ze wel op elkaar afgestemd in boodschap en doelstelling.
  • Bij Omnichannel wordt er gebruik gemaakt van een groot aantal kanalen die allemaal aan elkaar gekoppeld zijn.

Er is niet zomaar een betere methode, het zijn andere strategieën waar per aanbieder de juiste methode bij gekozen kan worden. Naast fysiek en online zijn er nog veel meer subkanalen zoals folders in de bus, vertegenwoordigers in een winkelcentrum, via zoekmachine advertenties of op social media.

Andere kanalen, andere boodschap

Een winkel met diverse producten kan moeite hebben om zich aantrekkelijk te maken voor klanten. Een ‘vlees noch vis’ aanpak spreekt immers niemand aan. Met Multichannel Marketing is het mogelijk om via de televisie oudere personen aan te spreken die graag naar Omroep Max kijken, terwijl online via TikTok Influencers gestrikt worden om hun kleinkinderen enthousiast te maken. Zo kan per kanaal een unieke strategie bepaald worden. Bij een minder divers productaanbod is het nog steeds mogelijk om klanten op verschillende manieren aan te spreken. Zo kan er bij een campagne op straat een sample worden uitgedeeld, terwijl online de verzendkosten gratis zijn boven een minimum bestelbedrag. De consument heeft zo meerdere ingangen om uit te kiezen.