Multichannel Marketing is een methode om potentiële klanten te benaderen via meerdere kanalen. Dit kan zowel online of offline zijn. De promotionele acties per kanaal staan niet in verband met elkaar, voor de consument zijn het verschillende trajecten met ieder hun eigen ‘ingang’. Wat is Multichannel Marketing en hoe verschilt dit van Crosschannel en Omnichannel?
De betekenis van Multichannel Marketing lijkt veel op Crosschannel en Omnichannel. Ze werken allemaal op basis van meerdere kanalen om de boodschap van een adverteerder over te brengen. Toch zijn er verschillen per strategie te onderscheiden:
Er is niet zomaar een betere methode, het zijn andere strategieën waar per aanbieder de juiste methode bij gekozen kan worden. Naast fysiek en online zijn er nog veel meer subkanalen zoals folders in de bus, vertegenwoordigers in een winkelcentrum, via zoekmachine advertenties of op social media.
Een winkel met diverse producten kan moeite hebben om zich aantrekkelijk te maken voor klanten. Een ‘vlees noch vis’ aanpak spreekt immers niemand aan. Met Multichannel Marketing is het mogelijk om via de televisie oudere personen aan te spreken die graag naar Omroep Max kijken, terwijl online via TikTok Influencers gestrikt worden om hun kleinkinderen enthousiast te maken. Zo kan per kanaal een unieke strategie bepaald worden. Bij een minder divers productaanbod is het nog steeds mogelijk om klanten op verschillende manieren aan te spreken. Zo kan er bij een campagne op straat een sample worden uitgedeeld, terwijl online de verzendkosten gratis zijn boven een minimum bestelbedrag. De consument heeft zo meerdere ingangen om uit te kiezen.