Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Marketing is een verzamelnaam voor de acties en processen die gericht zijn op het maken, communiceren, delen en bezorgen van aanbiedingen die een waarde vertegenwoordigen voor klanten, partners en de maatschappij als geheel. De methoden en invulling zullen per media type verschillen, denk aan drukwerk, televisie of online publicaties. Wat is marketing en hoe kun je dit SMART ten uitvoer brengen?

Definitie marketing

Een goed product of dienst verkoopt zichzelf niet, er moet hard gewerkt worden om deze zaken onder de aandacht te brengen. Een goede marketingcampagne kan de zichtbaarheid en winst verbeteren, een slechte campagne daarentegen kan een potentieel goed aanbod doen mislukken. Naast traditionele kanalen zoals de gedrukte media, radio en televisie is online marketing een belangrijk deel gaan uitmaken van een marketingstrategie. Niet in de laatste plaats vanwege de meetbaarheid in termen van views, kliks, conversies en andere objectief meetbare criteria. Er zijn verschillende strategieën mogelijk waarbij de SMART methode populair is bij veel professionals.

Hoe werkt SMART marketing?

Bij het bepalen van doelstellingen biedt het voordeel om duidelijke criteria te stellen. Hiervoor is de SMART marketing formule bedacht die bestaat uit vijf meetpunten:

 

  1. Specific (Specifiek): De doelstelling moet duidelijk gedefinieerd worden zodat de propositie helder is voor de doelgroep.
  2. Measurable (Meetbaar): De kwalitatieve en kwantitatieve aspecten moeten meetbaar zijn.
  3. Actionable (Activerend): De informatie moet de ontvanger aanzetten tot een specifieke actie of conversie.
  4. Relevant (Relevant): De oplossing sluit aan bij het oorspronkelijke probleem.
  5. Time-bound (Tijdgebonden): Er is een tijdsspanne waarin de doelstelling behaald moeten worden om tot een succesvolle campagne te leiden.

 

Daarbij moet opgemerkt worden dat de interpretatie van de SMART methode niet door iedereen hetzelfde wordt geïnterpreteerd, en dat de invulling per situatie kan verschillen. Het zijn daarmee handvatten om een project aan te pakken, het hoeft niet naar de letter gevolgd te worden om effectief te zijn.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z