Marketing is een verzamelnaam voor de acties en processen die gericht zijn op het maken, communiceren, delen en bezorgen van aanbiedingen die een waarde vertegenwoordigen voor klanten, partners en de maatschappij als geheel. De methoden en invulling zullen per media type verschillen, denk aan drukwerk, televisie of online publicaties. Wat is marketing en hoe kun je dit SMART ten uitvoer brengen?
Een goed product of dienst verkoopt zichzelf niet, er moet hard gewerkt worden om deze zaken onder de aandacht te brengen. Een goede marketingcampagne kan de zichtbaarheid en winst verbeteren, een slechte campagne daarentegen kan een potentieel goed aanbod doen mislukken. Naast traditionele kanalen zoals de gedrukte media, radio en televisie is online marketing een belangrijk deel gaan uitmaken van een marketingstrategie. Niet in de laatste plaats vanwege de meetbaarheid in termen van views, kliks, conversies en andere objectief meetbare criteria. Er zijn verschillende strategieën mogelijk waarbij de SMART methode populair is bij veel professionals.
Bij het bepalen van doelstellingen biedt het voordeel om duidelijke criteria te stellen. Hiervoor is de SMART marketing formule bedacht die bestaat uit vijf meetpunten:
Daarbij moet opgemerkt worden dat de interpretatie van de SMART methode niet door iedereen hetzelfde wordt geïnterpreteerd, en dat de invulling per situatie kan verschillen. Het zijn daarmee handvatten om een project aan te pakken, het hoeft niet naar de letter gevolgd te worden om effectief te zijn.