Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Marketing is een verzamelnaam voor de acties en processen die gericht zijn op het maken, communiceren, delen en bezorgen van aanbiedingen die een waarde vertegenwoordigen voor klanten, partners en de maatschappij als geheel. De methoden en invulling zullen per media type verschillen, denk aan drukwerk, televisie of online publicaties. Wat is marketing en hoe kun je dit SMART ten uitvoer brengen?

Definitie marketing

Een goed product of dienst verkoopt zichzelf niet, er moet hard gewerkt worden om deze zaken onder de aandacht te brengen. Een goede marketingcampagne kan de zichtbaarheid en winst verbeteren, een slechte campagne daarentegen kan een potentieel goed aanbod doen mislukken. Naast traditionele kanalen zoals de gedrukte media, radio en televisie is online marketing een belangrijk deel gaan uitmaken van een marketingstrategie. Niet in de laatste plaats vanwege de meetbaarheid in termen van views, kliks, conversies en andere objectief meetbare criteria. Er zijn verschillende strategieën mogelijk waarbij de SMART methode populair is bij veel professionals.

Hoe werkt SMART marketing?

Bij het bepalen van doelstellingen biedt het voordeel om duidelijke criteria te stellen. Hiervoor is de SMART marketing formule bedacht die bestaat uit vijf meetpunten:

  1. Specific (Specifiek): De doelstelling moet duidelijk gedefinieerd worden zodat de propositie helder is voor de doelgroep.
  2. Measurable (Meetbaar): De kwalitatieve en kwantitatieve aspecten moeten meetbaar zijn.
  3. Actionable (Activerend): De informatie moet de ontvanger aanzetten tot een specifieke actie of conversie.
  4. Relevant (Relevant): De oplossing sluit aan bij het oorspronkelijke probleem.
  5. Time-bound (Tijdgebonden): Er is een tijdsspanne waarin de doelstelling behaald moeten worden om tot een succesvolle campagne te leiden.

Daarbij moet opgemerkt worden dat de interpretatie van de SMART methode niet door iedereen hetzelfde wordt geïnterpreteerd, en dat de invulling per situatie kan verschillen. Het zijn daarmee handvatten om een project aan te pakken, het hoeft niet naar de letter gevolgd te worden om effectief te zijn.

Ontwikkeling van digitale marketing

Bij digitale marketing hebben we het over marketing via digitale kanalen, dus niet de promotie en verkoop van hardware of software. De term Digital Marketing werd voor het eerst gebruikt aan het begin van de jaren negentig. Het internet was nog in de beginperiode en werd gebruikt om informatie op te zoeken. Het was nog niet een zeer interactief medium, dit zou het met Web 2.0 pas worden. De eerste klikbare banner werd geïntroduceerd in 1993, een jaar later zou Yahoo gelanceerd worden. Het succes van Yahoo liet zien dat digitale marketing via zoekmachines nieuwe mogelijkheden bood voor promotie van producten en diensten. De groei in digitale marketing was enorm sinds de eerste dagen van een CD of een pizza online bestellen, tot de Dotcom bubbel zou barsten rond het jaar 2000.

Nieuwe online marketing strategie

Tot 2000 werd er veel geïnvesteerd in internet toepassingen en bedrijven, vaak zonder duidelijk doel of winstperspectief. Dit heeft geleid tot een kaalslag rond de millenniumwisseling waarbij veel bedrijven ten onder zouden gaan. Een relatief nieuwe speler op het gebied van zoekmachines leek precies op het juiste moment met een vernieuwende aanpak te komen, een search engine genaamd Google. In de eerste jaren zou Google net als veel andere online startups vooral veel geld kosten en niets opbrengen met hun gratis dienst. Het verschil bij Google ten opzichte van bijvoorbeeld Microsoft is dat ze geen andere divisies hadden om op terug te vallen, de zoekmachine moest omzet genereren. Dit begon met een meer prominente plaatsing van zoekresultaten tegen betaling. Omdat deze strategie niet transparant was werd later een vermelding toegevoegd dat specifieke koppelingen door adverteerders betaald waren.

SEO of SEA?

Bij zoekmachine optimalisatie wordt een website direct of indirect geoptimaliseerd voor een hogere ranking in zoekmachines. Bij zoekmachine adverteren betaalt een aanbieder voor een meer prominente plaatsing van URL’s via de zoekresultaten of Google Shopping. Bij zoekmachine marketing hebben beide strategieën een waarde. SEA is direct en doelgericht, SEO kan een meer permanent karakter hebben maar met minder invloed op de ranking. In praktijk kiezen veel bedrijven voor een combinatie van betaalde en ‘gratis’ optimalisatie. Hoewel SEO in principe geen geld kost voor adverteren kan het wel kosten met zich meebrengen als hiervoor een SEO expert wordt ingeschakeld.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z