Beschrijving
TL;DR of TLDR is de afkorting van Too Long ; Didn’t Read waarbij een persoon aangeeft een tekst niet te hebben gelezen omdat deze te lang is. Het is een begrip dat voorkomt uit Usenet maar nog steeds gebruikt wordt om lange reacties of artikelen te beoordelen. Het kan ook van toepassing zijn op algemene voorwaarden die eigenlijk nooit gelezen worden omdat ze te lang en onduidelijk zijn. Wat is TLDR en waarom is deze pagina wél de moeite waard om tot het einde te lezen?
Wat is TL;DR?
Usenet werd van 1979 tot 1980 ontwikkeld als manier om berichten met elkaar te delen via een computernetwerk voordat internet bestond. Studenten binnen universiteiten konden zo met elkaar contact leggen en onderhouden. Conversaties tussen participanten konden lang zijn, met doorgaans korte berichten om een conversatie op gang te houden. Als iemand een zeer lange reactie zou plaatsen werd de term TLDR of TL;DR gebruikt wat stond voor Too Long ; Didn’t Read. Hiermee kreeg de schrijver een reprimande omdat de tekst veel te lang was, een reden om het bericht niet te lezen. Nu wordt de term ook wel gebruikt om een samenvatting van een langer artikel aan te duiden.
Verborgen op de voorgrond
Een andere vorm van TL DR is het gebruik van Algemene Voorwaarden. Bij het installeren van een besturingssysteem, een applicatie of het kopen van een product online zal er een lange tekst gepresenteerd worden met allerlei voorwaarden, regels, verplichtingen en uitzonderingen. De kans dat iemand de volledige tekst leest én begrijpt is zeer klein, dit weten aanbieders uiteraard ook. Zo kunnen ze informatie verbergen in een zee van tekst terwijl klanten onder het mom TL;DR direct op “akkoord” klikken.
De website Terms of Service Didn’t Read publiceert samenvattingen van Algemene Voorwaarden en geeft bedrijven een score op privacy bescherming. Zo scoren websites als Facebook en Amazon slecht terwijl Wikipedia behoorlijk transparant en duidelijk lijkt te zijn. DuckDuckGo is de enige in het rijtje die de hoogste “A” waardering haalt. In een beperkt aantal bullet points worden de hoofdpunten van de voorwaarden opgesomd waarmee het excuus “TL;DR” niet meer van toepassing kan zijn.
Langer is beter
Kort maar krachtig zou de oplossing moeten zijn voor Too Long ; Didn’t Read, toch kunnen pagina’s op het internet soms erg lang zijn met een muur aan tekst. Hier zijn verschillende redenen voor aan te wijzen. In de eerste plaats is tekst relatief goedkope content. Afbeeldingen en videoclips vereisen doorgaans meer middelen en tijd om te produceren. Vervolgens zijn bloggers niet beperkt tot een specifieke lengte zoals dit in kranten en tijdschriften wel het geval is. Een schrijver heeft de gelegenheid om alles over een onderwerp op te schrijven, de pagina zal nooit vol raken. Als er geen of weinig redactionele controle uitgeoefend wordt kunnen pagina’s schrikbarend lang worden.
Voor commerciële teksten kan de conversie ratio een rol spelen om lange teksten te publiceren. Dit is een methode die al decennia lang wordt toegepast in telefonische acquisitie. Hoe langer een persoon aan de lijn blijft, hoe groter de kans dat deze persoon ingaat op een aanbod. Het is daarom van belang om het gesprek met de potentiële klant zo lang mogelijk gaande te houden, verkoop scripts worden vanuit deze gedachte geschreven. Dit geldt ook voor sales pagina’s die soms duizenden woorden bevatten met in basis slechts een eenvoudige verkoop doelstelling. De informatie kan interessant zijn en informatief, uiteindelijk is het de bedoeling om de bezoeker te converteren tot klant door de boodschap te herhalen en kracht bij te zetten.
TLDR voor SEO
Een andere reden waarom pagina’s langer zijn is zoekmachine optimalisatie. Het Google algoritme wordt regelmatig aangepast om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren. Zo worden pagina’s met meer tekst vaak hoger geplaatst in de zoekresultaten omdat ze beter passen bij de vraag die gebruikers stellen. Het kan een indicatie zijn van een ‘hoge kwaliteit pagina’. Of beter gesteld; een heel korte pagina is van lagere kwaliteit. Daarnaast kunnen in een lange tekst meer zoekwoorden worden opgenomen. De bezoeker ziet pas na het klikken hoeveel tekst er op de pagina staat.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte