Beschrijving
Wat is content marketing?
Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij diverse vormen van content zoals afbeeldingen, videoclips en downloads worden aangeboden met als uiteindelijk doel de bezoeker te converteren of aan te zetten tot een actie. Het draait erom dat je de doelgroep waardevolle, relevante informatie biedt zonder dat de lezer direct wordt gestimuleerd om te converteren. Het uiteindelijk doel van contentmarketing is, net als met alle andere marketingvormen, natuurlijk wel dat de bezoeker een klant wordt.
Contentmarketing maakt een belangrijk deel uit van een strategie om nieuwe klanten te werven en de zichtbaarheid van een merk, product of dienst te stimuleren. Wat is contentmarketing en wat zijn de voornaamste redenen om deze vorm van marketing in te zetten?
Definitie content marketing
De betekenis van contentmarketing is behoorlijk breed, niet alleen wat betreft de redenen om deze strategie toe te passen, ook in de contenttypen die aangeboden worden. Laten we beginnen met de meest voorkomende doelstellingen:
- Aandacht trekken van de beoogde doelgroep;
- Uitbreiden van het klantenbestand;
- Genereren van leads;
- Aantal verkopen stimuleren;
- Merkbekendheid uitbreiden;
- Interactie opzoeken met de online gemeenschap.
Content marketing betekenis
In plaats van adverteren wordt er op basis van inhoudelijke content een boodschap overgebracht. De promotionele actie is niet direct gericht op een product of dienst, maar biedt op zichzelf een waarde aan de bezoeker en mogelijk ook afnemer. Het aanbod moet daarmee op zichzelf kunnen staan, en een meerwaarde bieden voor de persoon die deze content onder ogen krijgt. Dit zijn enkele contenttypen die hiervoor worden ingezet:
- Een e-book dat als download wordt aangeboden met bijvoorbeeld tips over een specifiek onderwerp.
- Handige instructievideo’s die gerelateerd zijn aan een productaanbod.
- Een infographic die op visuele wijze informatie presenteert aan de bezoeker.
- Een blog met interessante artikelen over een onderwerp dat aansluit bij de producten of diensten van de aanbieder.
Hoewel de term sinds 1996 gebruikt wordt, bestaat deze vorm van marketing al veel langer. Zo publiceerde Benjamin Franklin in 1732 al de “Poor Richard’s Almanack” om zijn drukwerkbedrijf te promoten. Ook de Michelin gids van de autobanden fabrikant dient ter promotie van de producten. De restaurantgids biedt autorijders informatie over restaurants die op de route liggen. Sommige vormen van contentmarketing zijn dusdanig succesvol dat ze na verloop van tijd een op zichzelf staand product worden.
Win vertrouwen met je content
Content kun je opvatten in de breedste zin van het woord. Het gaat dus niet alleen om de teksten die je op je website plaatst, maar om alle vormen van inhoud die je aan je website kunt geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan afbeeldingen, video’s, blogberichten, infographics, PDF-documenten, e-books, illustraties, polls, interviews, vlogs en andere zaken waarmee je je website vult en je bedrijf neerzet. Je deelt je kennis over je branche en producten en beantwoordt de vragen van je bezoekers met je content.
Nu de definitie van content marketing duidelijk is, willen we nog iets benadrukken: content marketing is een langetermijnstrategie. Het gaat er niet om direct een verkoop te realiseren. Met content marketing bouw je langzaam maar zeker een band op met de bezoekers van je website. Dit doe je door interessante content te creëren die antwoord geeft op hun vragen. Je plaatst regelmatig content die je bezoeker verder helpt. Hierdoor gaat hij je vertrouwen en je als waardevolle bron van informatie zien.
Hoe werkt content marketing?
Door met je content een authentiek en proactief beeld van je bedrijf te geven, maak je de bezoeker steeds meer vertrouwd met je bedrijf en met de producten of diensten die je aanbiedt.
Op een gegeven moment heeft de bezoeker een product nodig dat jij aanbiedt (grote kans dat zijn behoefte aan dit product door jouw content gecreëerd is!). Hij zal dan aan jouw bedrijf denken, vanwege de vertrouwensrelatie die je door je content met hem hebt opgebouwd.
Hij heeft jouw bedrijf op waarde leren schatten en ziet je nu als autoriteit in jouw branche vanwege je interessante, informatieve content. Hij is hierdoor sneller geneigd bij jou te kopen dan bij je concurrent die hij niet kent.
Content marketing in de praktijk: een voorbeeld
Om je te laten zien hoe content marketing werkt, beschrijven we in een notendop voor je hoe een deel van de praktijk van ons eigen contentmarketingplan eruitziet. Wij zijn DoubleSmart, een online marketing bureau. Wij helpen graag bedrijven die (beter) zichtbaar willen worden op het internet om zo meer klanten te genereren.
De content marketing die wij doen
Bij contentmarketing gaat het er in de eerste plaats niet om zoveel mogelijk te verkopen. Zie het eerder als een middel om je websitebezoeker aan de hand te nemen en rond te leiden door jouw branche en bedrijf: wat zijn de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw branche, waar zijn veel misverstanden over, hoe lost jouw bedrijf een veelvoorkomend probleem op?
Je fungeert dus als reisbureau dat adviezen en tips geeft over jouw wereld of branche. Met deze informatie kan je websitebezoeker echt iets beginnen: je geeft hem interessante informatie en praktische hulp. Je wilt niet verkopen, je wilt helpen.
Wij helpen onze websitebezoekers met een uitgebreide begrippenlijst waarin marketingtermen worden uitgelegd. Ook schrijven we regelmatig een blog over actuele onderwerpen uit onze branche, of over interessante ontwikkelingen binnen het bedrijf. We noemen de verzameling van deze blogs ook wel ons kenniscentrum. We delen graag onze kennis en expertise met je.
Voordelen van content marketing
Het opzetten van een contentmarketing campagne is een langdurig proces. Je hebt niet van de ene op de andere dag een content marketing strategie uitgedacht en uitgevoerd.
Contentmarketing is een investering: je stopt er veel tijd en moeite in, maar je haalt er ook veel uit. Contentmarketing zorgt namelijk meetbaar voor meer websitebezoekers en meer leads.
Daarnaast heeft content marketing nog meer voordelen.
- Met SEO-vriendelijke contentmarketing ben je een Google pleaser. Het voornaamste doel van zoekmachines als Google is om de zoeker zo snel en adequaat mogelijk te voorzien van een antwoord op zijn vraag. Elke pagina die daarbij helpt, is voor Google waardevol. Geef jij een duidelijk antwoord op een vraag die veel mensen googelen? Dan maakt Google hier graag gebruik van door je pagina omhoog te laten schuiven in de zoekresultaten. En dat vind jij natuurlijk helemaal niet erg.
- Je bezoeker zal onbewust het gevoel hebben dat hij ‘bij je in het krijt staat’. Je biedt jouw waardevolle, nuttige content gratis en voor niets aan. Je bezoekers gaan jouw bedrijf, dat steeds antwoorden op hun vragen geeft, bewust of onbewust als autoriteit zien in jouw branche. Het feit dat mensen van jouw gratis content profiteren, kan ook voor een bewust of onbewust schuldgevoel zorgen. Hierdoor zal een consument die jouw product of dienst zoekt, eerder klant worden bij jou dan bij de concurrent. Hij is je immers iets ‘schuldig’.
- Content vergaat niet. Heb je eenmaal waardevolle content gecreëerd en op je website gezet, dan blijft dit bezoekers aantrekken. Dit is dus een veel duurzamere bron van leads dan bijvoorbeeld adverteren. Als je een advertentiecampagne beëindigt, zie je dit gelijk terug in je bezoekersaantallen. Zorg dat je content actueel blijft en dus niet tijdgebonden is, en je bezoekers blijven je zien als toonaangevende bron van informatie.
- Wat voor type content wil je publiceren? Dat is helemaal aan jou, je bent helemaal vrij in de keuze voor de soort content die jij op de website wilt. Misschien is content schrijven jouw hobby, maar het kan ook zijn dat je graag video’s maakt waarin je bijvoorbeeld producten vergelijkt. Of misschien zet je graag infographics in elkaar. Alles kan, zolang de informatie die je geeft maar nuttig is voor de bezoekers van je website.
Content marketing tips
Om je op weg te helpen naar een goed doordachte content strategie, willen we je enkele content marketing tips meegeven.
- Pas je content aan op je context, oftewel: zorg dat je content past bij je bedrijf en bij je doelgroep. Dit zie je overal om je heen. We hoeven je niet te vertellen dat een shop die mobiele telefoons verkoopt, een ander soort content creëert dan een gerenommeerd advocatenkantoor. Klanten verwachten van beide partijen ook een andere benadering en een verschillende tone of voice.
- Houd bij het maken van content rekening met de customer journey: bevindt je publiek zich in de see-fase, de think-fase, de do-fase of de care-fase van het see, think, do, care-model van Google? Door je bewust te zijn van de fase waarin je publiek zich op dit moment bevindt, kun je je content beter aanpassen op zijn wensen en vragen. Denk ook eens na over een content marketing funnel voor jouw bedrijf en googel op ‘content marketing matrix’. Deze tools maken online content marketing voor jezelf duidelijker, want zo kun je steeds doelgericht relevante informatie toevoegen aan je website.
- Ga bloggen! Kleinere bedrijven die bloggen, zien hun aantal leads groeien met 126% ten opzichte van kleine bedrijven zonder blog. 77% van alle internetgebruikers leest blogs. Combineer die twee feiten en je ziet hoe belangrijk bloggen is voor jouw bedrijf.
- Maak je content persoonlijk. Je bent bezig een relatie met je websitebezoeker op te bouwen. Dit werkt het effectiefst als de bezoeker ‘een gezicht ziet’. Gebruik dus bijvoorbeeld zo veel mogelijk foto’s of video’s die je zelf gemaakt hebt in plaats van beeldmateriaal dat je uit een databank haalt. Wees ook niet bang om jezelf te laten zien, jezelf voor te stellen, iets over jezelf te vertellen. Je diepste zielenroerselen hoeven niet op je bedrijfswebsite, maar vertel je klanten bijvoorbeeld waarom je doet wat je nu doet.
- Vertel een verhaal. Storytelling is een van de beste methoden om te zorgen dat mensen je boodschap onthouden. Dat blijkt bijvoorbeeld uit volgend experiment: een groep studenten wordt gevraagd allemaal een pitch van een minuut te geven. Elke pitch bevat een gemiddelde van 2,5 statistische gegevens, maar er is maar 1 pitch waarin een verhaal verwerkt zit. Tien minuten na de pitches krijgen alle studenten pen en papier en moeten zij opschrijven wat zij zich herinneren van wat hen net verteld is. Maar 5% van de studenten herinnert zich een statistisch gegeven; 63% van hen herinnert zich het verhaal dat in die ene pitch verwerkt zat. Verhalen worden tot 22 keer (!) beter onthouden dan feiten.
- Heb je geen inspiratie voor goede content? De oplossing is simpel: vraag aan je doelgroep wat die graag wil zien! De wensen van je doelgroep vormen immers het middelpunt bij content marketing. Vraag je daarom ook bij elk nieuw contentidee af: geef ik hiermee informatie die de doelgroep nodig heeft of wenst?
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte