YouTube is een online video platform dat in 2005 werd geïntroduceerd en in 2006 werd overgenomen door Google. Het behoort tot de meest bekende en populaire video platformen ter wereld, naast video bekijken op de website of via de app is het ook mogelijk om videoclips te embedden op websites of te delen via social media diensten. Wat is YouTube en hoe werkt SEO op dit platform?
Er zijn verschillende video platformen zoals Vimeo, Twitch en white-label oplossingen voor bedrijven. Maar er is geen enkel platform dat zo bekend is als YouTube. De mogelijkheid om gratis video content te uploaden en weer te geven heeft hier een belangrijke rol in gespeeld. Ook de eenvoudige wijze waarop de YouTube speler embed kan worden op andere websites en de integratie met andere Google producten zijn voordelen van dit platform. Er wordt onderscheid gemaakt tussen content voor iedereen, voor volwassenen, voor kinderen en privé video’s die niet te vinden zijn via de zoekfunctie.
Er zijn verschillende manieren om geld te verdienen met YouTube zoals:
Video kijken is gratis, er is wel een optie om tegen betaling zonder reclame te kijken met toegang tot een aantal exclusieve titels.
Zoekmachine optimalisatie wordt doorgaans gericht op de zoekresultaten in Google. YouTube valt onder dezelfde moedermaatschappij, optimalisatie voor video content verschilt in basis niet zoveel van de zoekmachine. Door titels te kiezen met specifieke zoektermen, in te haken op trends en/of specifieke onderwerpen en veel content te produceren kan dit tot grote aantallen kijkers en volgers leiden. Daarnaast kan het AdSense platform ook toegepast worden op YouTube, met video advertenties voor of tussen video content, pop-overs en enquêtes. Bij zoekopdrachten in Google worden ook video resultaten vertoond.