Beschrijving
Wat is spiegelen?
Spiegelen kent meerdere betekenissen. De twee meest voorkomende definities zijn gericht op retail en communicatie. Het kan duiden op het inrichten van stellages in een winkel waarbij alle schappen gevuld lijken te zijn, het wordt ook gebruikt als communicatie methode waarbij één partij de lichaamstaal van de ander overneemt. Wat betekent spiegelen in retail en in communicatie?
Definitie spiegelen
De betekenis van spiegelen is anders binnen de retail dan in communicatie. Laten we daarom beide vormen apart behandelen omdat ze beide in marketing en promotie van belang zijn.
1. Spiegelen in retail
In winkels zoals supermarkten staan de artikelen doorgaans in schappen uitgestald. Van ieder product zullen er meerdere exemplaren zijn zodat de consument zelf kan pakken wat ze willen aanschaffen en de volgende klant niet misgrijpt. De producten worden dan aan de voorzijde uit het schap genomen waardoor er na verloop van tijd gaten ontstaan, dit ziet er minder aantrekkelijk uit. Daarnaast zijn producten ook minder goed zichtbaar in de schappen.
Bij spiegelen in retail worden producten naar voren geplaatst zodat de voorzijde van het schap compleet gevuld lijkt. Het is mogelijk dat achter deze façade geen of minder artikelen staan. Zo lijkt de winkel altijd volledig gevuld en netjes ingedeeld te zijn. In deze definitie van spiegelen wordt verwezen naar de bladspiegel, een term in drukwerk waarbij de verhouding tussen bedrukte en lege ruimte wordt aangeduid. In winkelschappen is het voor de consument prettiger om naar een rij artikelen te kijken die uitgelijnd zijn.
Omdat winkelende klanten producten aan de voorzijde uit het schap nemen zullen vakkenvullers naast nieuwe voorraad aanvullen ook producten naar voren schuiven als het schap niet volledig gevuld is. Sommige klanten zijn er zich van bewust dat nieuwe voorraad achteraan komt te staan omdat de oude voorraad als eerste verkocht moet worden. Door producten achter in het schap te pakken kan de houdbaarheidsdatum verder in de toekomst liggen. Als winkelpersoneel hier geen rekening mee houdt dan is het mogelijk dat de voorraad achter in het schap niet meer verkoopbaar is omdat de uiterste houdbaarheidsdatum reeds verstreken is.
2. Spiegelen in communicatie
Isopraxie is de officiële term voor spiegelen in communicatie. Hierbij gaat het om zowel bewust als onbewust nabootsen van lichaamstaal door gesprekspartners. Als twee personen tegenover elkaar zitten te praten en één persoon leunt op tafel, dan is het mogelijk dat de andere persoon ook automatisch op de tafel gaat leunen.
Uit onderzoek is gebleken dat non-verbale communicatie van groter belang is dan verbale communicatie als gesprekspartners elkaar kunnen zien. Ruim de helft van de communicatie zou bepaald worden door onze lichaamstaal, ruim een derde door de stem en minder dan tien procent de daadwerkelijke tekst die wordt uitgesproken. Dit kan per situatie anders zijn, het betreft geen exacte verhoudingen maar een schatting.
Als het belang van non-verbale communicatie inderdaad zo groot is, dan duidt dit erop dat in communicatievormen waarbij gesprekspartners elkaar niet kunnen zien enorm veel informatie ontbreekt. Zo is er bij een telefoongesprek geen lichaamstaal om af te lezen. Bij e-mail of chat is er zowel geen lichaamstaal als intonatie in de stem om betekenis uit te halen. Hierdoor kunnen communicatiestoornissen ontstaan. Dit heeft in digitale communicatie geleid tot het gebruikt van emoticons, emojis en tags om de bijbehorende emotie uit te drukken. Deze vorm van communicatie doet overigens denken aan het hiërogliefenschrift.
Spiegelen in marketing
Verkopers krijgen vaak training in het spiegelen van lichaamstaal. Zo kan een autoverkoper dezelfde houding aannemen als de klant om een band te creëren. Het is daarbij van belang dat de klant niet bewust in de gaten heeft dat de verkoper de houding spiegelt, dan kan het juist averechts effect hebben. Ook tijdens sollicitatiegesprekken is het een bekende tactiek om de lichaamshouding van de interviewer te spiegelen.
Spiegelen van lichaamstaal kan ook onbewust plaatsvinden. Tijdens gesprekken, in relaties of tijdens het uitvoeren van handelingen. Het creëert een gevoel van saamhorigheid en kameraadschap, het kan daarnaast ook voortkomen uit onzekerheid, gebrek aan zelfvertrouwen of juist het vertrouwen in een gezaghebbende of autoriteit.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte