Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

 

Contactform of Contact Form staat voor een contactformulier, een manier om een bericht te verzenden naar de beheerder of aanbieder van een website. WordPress is het meest gebruikte CMS ter wereld dat standaard geen contactformulier heeft. Deze functionaliteit is via een plug-in toe voegen. Wat is Contactform en waarom is het van belang om een dergelijke communicatie methode te gebruiken?

Wat is Contactform?

Het Content Management Systeem WordPress mag dan veelzijdig zijn, er zijn ook enkele basisfuncties die ontbreken. Een Contactform is hier een voorbeeld van, er is standaard geen functie die een contactformulier mogelijk maakt. Omdat dit CMS werkt op basis van plugins en andere toevoegingen is het mogelijk om een applicatie naar keuze te installeren. Contact Form 7 is een bekend voorbeeld van een contactformulier plugin. Een alternatief is WPForms die zowel in een gratis Lite als een betaalde versie beschikbaar is. In het WordPress dashboard kan via de Plugins optie een applicatie gedownload worden. Het zal per systeem verschillen welke contactmogelijkheden er standaard worden aangeboden, de meeste systemen bieden naast plugins ook de optie om zelf HTML code toe te voegen.

Wat zijn de voordelen van contactformulieren?

Er zijn verschillende manieren om bezoekers contact op te laten nemen met een organisatie zoals:

Live chat op de site
Berichten via Whatsapp, Facebook of Twitter
E-mail adres
Telefoonnummer
Postadres

Een contactformulier heeft als voornaamste voordeel voor de verzender dat het niet nodig is om gebruik te maken van een externe applicatie, het voornaamste voordeel voor de ontvanger is dat de informatie met standaard invoervelden eenvoudiger te verwerken is. Een mogelijk nadeel is dat de verzender niet precies weet waar het bericht naartoe wordt verzonden, en dat er standaard geen kopie beschikbaar wordt gesteld. Dit laatste kan worden opgelost door een kopie naar een e-mailadres te verzenden, wat tevens als bevestiging dient. Voor service en support zal doorgaans een ‘ticket’ worden aangemaakt waar meerdere antwoorden op mogelijk zijn.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z