Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Digital Out of Home of afgekort DOOH staat voor Digital Out of Home, waarbij advertenties en andere soorten berichten via digitale advertentieborden worden weergegeven. Deze schermen staan op locaties buitenshuis, en zijn direct zichtbaar voor passanten. Wat is Digital Out of Home reclame, en hoe verschilt dit met andere advertentievormen?

Wat is Digital Out of Home?

Reclame uitingen kunnen plaatsvinden thuis, zoals folders in de bus of televisiereclames tussen programma’s door. Op straat zijn er ook veel reclame uitingen te zien, waarvan een steeds groter deel op basis van digitale schermen plaatsvindt. Dit heet Digital Out of Home ofwel DOOH adverteren. Boodschappen kunnen decentraal aangepast worden via een internetverbinding.

DOOH of OOH adverteren?

Naast de digitale variant is er nog steeds de analoge werkwijze. De betekenis van Out of Home adverteren is in principe alle soorten buitenreclame, waar de digitale optie onderdeel van uitmaakt. Denk aan de billboards langs de snelweg of posters in bushokjes. Deze vorm van reclame heeft doorgaans een meer permanent karakter omdat vervanging meer moeite kost.

Geolocation advertising

Dan is er nog het adverteren op persoonlijke schermen zoals smartphones, wat ook buiten de woning op specifieke locaties mogelijk is. Zo kan een app bepalen waar de klant zich bevindt, wanneer dit in de buurt is van een winkelpand zal er een aanbod worden gemaakt via een notificatie op het scherm. Dit is een meer gepersonaliseerde vorm van buitenshuis adverteren.

Narrowcasting

Waar het doel van advertenties doorgaans is om een zo groot mogelijk publiek te bereiken, is dit bij Narrowcasting niet het geval. Deze vorm van Digital Signage is technisch voor een deel overeenkomstig met Digital Out of Home, maar dan meer gericht op een specifiek publiek. Denk aan bezoekers van een bioscoop, of patiënten in een wachtkamer bij de huisarts.

Een voordeel voor DOOH boven OOH is de optie om interactieve elementen mogelijk te maken, bijvoorbeeld via een touchscreen.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z