Visual content staat voor visuele inhoud, dit betreft alle soorten zichtbare content die op een webpagina wordt weergegeven. Dit kunnen zowel statische als bewegende beelden zijn, met of zonder bijbehorende audio. Visuele content kan ter ondersteuning gebruikt worden van andere content, op zichzelf staand of andere media compleet vervangen. Wat is visual content en hoe kan dit soort informatie optimaal worden gebruikt op een webpagina of social media?
In de tijd van dial-up modems en BBS’en was alle digitale communicatie nog gebaseerd op tekst. Met ASCII art ontstond er een vorm van visuele communicatie waarbij letters, cijfers en speciale karakters werden gebruikt om grafische afbeeldingen vorm te geven. Met de ontwikkeling van breedband internet is visual content veel complexer en veelzijdiger geworden. Nu vrijwel alles mogelijk is, moet juist worden afgewogen welke visuele informatie niet nodig is, of beter kan.
Dit zijn een aantal soorten visual content die vaak gebruikt worden op webpagina’s:
Er zijn verschillende bestandsformaten mogelijk. Daarbij moet met name op websites rekening worden gehouden met standaard formaten die door (de meeste) browsers weer te geven zijn. Met snellere download snelheden ligt er minder nadruk op bestandsgrootte, toch biedt het voordeel om afbeeldingen voor gebruik te optimaliseren. De laadsnelheid van een pagina heeft niet alleen invloed op de bezoekerservaring maar is ook voor zoekmachine optimalisatie van belang.