Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

SEM staat voor Search Engine Marketing, dit is een vorm van online marketing die zich specifiek richt op zoekmachines. Het vergroot de zichtbaarheid in zoekresultaten pagina’s op basis van betaalde advertenties of via optimalisatie van organische zoekresultaten. Zowel SEO als SEA vallen onder deze vorm van adverteren. Wat is SEM en hoe verschillen optimalisatie en advertenties van elkaar?

Definitie SEM?

Search Engine Marketing staat voor alle soorten van promotie die betrekking hebben op zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo of DuckDuckGo. In praktijk wordt de meeste aandacht besteed aan Google vanwege het grote marktaandeel. In andere landen kunnen andere marktleiders zijn, zoals Yandex in Rusland en Baidu in China. De betekenis van SEM is op te splitsen in twee categorieën; Search Engine Optimization en Search Engine Advertising:

1. SEO

Hierbij gaat het om de optimalisatie van websites om de ranking in zoekmachines te verbeteren. Dit is een vorm van marketing omdat de vindbaarheid verbeteren bedoeld is om het aantal bezoekers of conversies te verhogen. Optimalisatie kan door SEO experts en marketingbureaus tegen betaling verricht worden, de exploitanten van zoekmachines genereren niet direct inkomsten uit deze inspanningen.

2. SEA

Hierbij gaat het om betaalde advertenties die worden weergegeven op de SERPs (zoekresultatenpagina’s). In plaats een organische weergave op basis van relevantie, wordt een resultaat tegen betaling weergegeven op een prominente plek. Deze plaatsing wordt bepaald op basis van het bedrag dat de adverteerder betaalt (via een veiling) en de relevantie met het onderwerp.

Adverteren in zoekmachines

Online marketing met SEM beperkt zich tot zoekmachines, en staat los van adverteren via andere kanalen. Er bestaan verschillende vormen van zoekmachine adverteren waaronder een centrale link boven de zoekresultaten met de aanduiding dat het een advertentie betreft. Contactinformatie met een interactief telefoonnummer is een andere vorm van adverteren waarbij een click-to-pay betaling van toepassing is. Alleen wanneer bezoekers op een link of telefoonnummer klikken moet er betaald worden, bij een weergave niet.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z