Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Upselling is een verkoopmethode waarbij de klant wordt overtuigd om een uitgebreide of verbeterde versie van een product of dienst aan te schaffen. Het betreft een bestaande klant die een aanbod ontvangt van de aanbieder. Wat is Upselling en hoe verschilt dit met Cross Selling?

Wat is Upselling?

Iemand gaat naar de autodealer om een nieuwe auto te kopen. De klant ziet een mooie auto voor een scherpe prijs. De verkoper adviseert tijdens het bestellen om ook direct een auto alarm te installeren, het zou jammer zijn als die glimmende bolide gestolen wordt. En stoelverwarming is een optie waar je in de winter zeker voordeel aan zult beleven. Met alle mogelijke opties is het zelfs mogelijk om de aanschafprijs van een auto letterlijk te verdubbelen.

Enkele Upselling tips zijn:

  • Bied een korting aan voor een grotere afname van producten.
  • Bepaal drie tarieven waarvan de middelste relatief veel biedt voor een relatief lage prijs, en maak de dure optie juist minder aantrekkelijk.
  • Geef aan dat het onderbrengen van meerdere diensten bij één aanbieder minder administratief werk met zich meebrengt.

Verschil met Cross Selling

Bij Upselling gaat het om een verticale verkoop, het gaat nog steeds om hetzelfde product of dienst maar dan in een betere / duurdere versie. Bij Cross Selling gaat het om een product of dienst dat in relatie staat met de oorspronkelijke aankoop.

Enkele Cross Selling tips zijn:

  • Laat gerelateerde producten zien op de productpagina binnen een webshop.
  • Plaats verwante producten in een winkel naar een product dat in de aanbieding is.
  • Stuur mailings met andere producten of diensten die aansluiten op het klantprofiel.

Wanneer iemand in de showroom stapt voor een eenvoudige auto en uiteindelijk voor een luxer en duurder type kiest is dit geen voorbeeld van Upselling, omdat er nog geen sprake was van een klantrelatie. Er is overigens een grijs gebied tussen potentiële klant en betalende klant.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z