Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Bij buzzmarketing is het doel zoveel mogelijk aandacht te vestigen op producten, diensten of een specifieke boodschap via zowel social media kanalen als in persoon via vrienden en familie. Het is een viral marketing methode waarbij het creëren van een discussie centraal staat. Wat is buzzmarketing en hoe kun je dit inzetten voor internet marketing?

Definitie buzzmarketing

Het Engelse woord “buzz” is te vertalen naar “ruchtbaarheid geven”, de Engelse term klinkt wel aantrekkelijker. Bij veel marketing methoden ligt de focus op verkoop van producten of diensten, bij buzzmarketing kan dit een resultaat zijn maar het gaat vooral om aandacht vestigen op een boodschap. Hoewel het onder de vlag van viral marketing valt, ligt er bij buzzmarketing een grotere focus op sociale interactie. De boodschap zal mensen aanzetten tot onderlinge communicatie.

Astroturfing is hetzelfde maar toch anders

In feite is astroturfing een andere naam voor dezelfde methode, maar deze term heeft een meer negatieve betekenis. Naast ruchtbaarheid geven aan producten en diensten kan deze vorm van marketing ook ingezet worden om bijvoorbeeld een politieke boodschap uit te dragen. Omdat internet de mogelijkheid biedt om anoniem of onder een fictief personage een boodschap te verspreiden wordt er regelmatig misbruik gemaakt van deze methode.

Verkoop staat niet altijd centraal

Hoewel je buzzmarketing als een vorm van adverteren kunt omschrijven, is het verspreiden van een boodschap doorgaans belangrijker dan een conversie tot stand brengen. Daarmee wordt deze manier van content marketing ook vaak gebruikt om het gedrag en het denken van mensen te beïnvloeden, denk aan politieke campagnes of controversiële onderwerpen waarbij organisaties aan één zijde van de discussie de mening van de massa willen beïnvloeden. Dan wordt het meer een propagandamiddel. Een negatieve “buzz” kan net zo effectief zijn als een positieve boodschap. Sterker nog, de kans dat negatieve berichten gedeeld worden op social media is zelfs groter dan bij positieve berichtgeving.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z