Een salespagina is een op zichzelf staande pagina met als enige doel een verkoop tot stand te brengen. Dit kan een product of dienst zijn, de pagina is specifiek ingericht om een bezoeker te converteren tot een betalende klant. Wat is salespagina en hoe worden dit soort pagina’s ontworpen?
In principe is de structuur van een salespagina overeenkomstig met een standaard landingspagina, met het verschil dat bij deze vorm het doel altijd het aanzetten tot verkoop zal zijn. De opzet van dit soort pagina’s is in principe altijd hetzelfde; er wordt een vraag of probleem gesteld, er wordt een oplossing geboden en de bezoeker kan direct een bestelling plaatsen. Hierbij wordt er een onderscheid gemaakt tussen een korte pagina of een lange pagina.
Ook wel “short form sales page genoemd”, dit is een korte pagina die snel antwoord geeft op de voornaamste vraag of vragen die hoort bij het product of de dienst. Er wordt veel gebruikt gemaakt van visuele elementen zoals grafieken, infographics en afbeeldingen van het product of de dienst.
Ook wel “long form sales page” genoemd, dit is de lange versie van de verkooppagina. Het grote verschil is de inhoud, bij een lange verkooppagina zal de inhoud meer diepgaand zijn waarbij de inhoudelijke kwaliteit beter moet zijn dan bij een korte sales pitch. De potentiële klant is kritischer en heeft behoefte aan meer informatie alvorens een besluit te maken.
Een salespagina is een landingspagina met als doel een bezoeker te converteren tot betalende klant.