Volledige begrippenlijst

Influencer

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Een influencer, wat betreft internet marketing, is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Deze personen zijn zeer actief op social media, ze hebben veel fans en/of volgers, en kunnen invloed uitoefenen op een specifieke doelgroep. Wat is een influencer en hoe worden deze invloedrijke personen gebruikt in online marketing?

Definitie influencer

Bekende personen worden al decennia of zelfs eeuwen lang als promotiemiddel ingezet. Denk aan George Clooney die koffie verkoopt of Frans Bauer die maar liefst één miljoen euro kreeg om als gezicht van een energieleverancier op te treden. Een influencer is niet zomaar iemand die voorbij komt in een reclamespot. Het zijn persoonlijkheden die producten en diensten integreren in hun eigen leven, en dit delen met hun achterban. Soms zijn het duidelijk marketingacties, maar dit is lang niet altijd duidelijk.

Wie heeft er invloed?

Online tellen de views, shares, likes en volgers, een succesvolle influencer kan een algemene celebrity zijn maar dat hoeft niet. Veel influencers zijn buiten het wereldwijde web totaal niet bekend. Omdat deze personen zich vaak op een specifieke niche richten kunnen ze enerzijds mateloos populair zijn, en anderzijds totaal onbekend blijven voor het grote publiek. Het is van belang om de vinger aan de pols te houden bij de achterban en met ze te communiceren om de volgers betrokken te houden.

Doelgroepgericht adverteren

De actrice Gwyneth Paltrow heeft zich helemaal toegelegd op relatief jonge vrouwen die alternatieve manieren zoeken om gezond en fit te blijven, een niche markt dus. Met name stijliconen doen het goed als influencer, vaak ook omdat ze producten op een visueel stimulerende wijze kunnen promoten. Via kanalen als Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest delen ze hun “persoonlijke” ervaringen met allerlei producten, diensten en gadgets. Dit kan een onderdeel zijn van de content marketing van een bedrijf.

Influencers zijn levende billboards, mensen die zich een online persoonlijkheid hebben aangemeten die door marketeers gebruikt kan worden voor advertentiedoeleinden.