Marketingtools zijn alle middelen die ingezet kunnen worden bij de marketing van een merk, product of dienst. Dit kan variëren van het platform waar een advertentie wordt gepubliceerd, tot aan analysetools om het succes van een reclamecampagne te bepalen. Wat zijn Marketingtools en welke unieke online marketing tools zijn er beschikbaar?
Een timmerman gebruikt een hamer als gereedschap. Voor een schrijver kan het een computer zijn met toetsenbord en een tekstverwerker. Tools, ofwel gereedschap, kunnen zowel hardware als software zijn, het staat voor de middelen die gebruikt worden om de werkzaamheden uit te voeren. Bij Marketingtools is er onderscheid te maken tussen:
Het grootste verschil tussen traditionele media en online media is het uitgebreide scala aan Marketingtools voor de analyse van data. Bij broadcasting zal een adverteerder voor een deel de doelgroep kunnen bepalen, hoeveel mensen daadwerkelijk kennis nemen van deze boodschap is niet nauwkeurig te meten. Kijkcijfers worden steekproefsgewijs bepaald, en wie er kijkt is dan nog niet helemaal zeker. Met een Online marketing tool kun je vooraf bepalen wie de boodschap te zien krijgt, desgewenst nauwkeurig op IP adres. Bij analyse kan exact in kaart worden gebracht hoe vaak er is geklikt op een banner, hoeveel er verkocht is via een specifieke pagina, wat de conversie ratio is etc.
Naast de Marketingtools voor promotie en het stimuleren van de verkoop zijn analysetools ook van belang om de resultaten te meten.