Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een Markt is een plaats waar twee partijen samenkomen om goederen en diensten uit te wisselen. Daarbij is er sprake van een aanbieder en afnemer, dit kan in praktijk een bedrijf en consument zijn (B2C) of twee bedrijven onderling (B2B). Er zijn ook andere vormen mogelijk. Wat is Markt en hoe wordt dit gebruikt in verschillende situaties?

Wat is Markt?

Je kunt de Markt betekenis heel letterlijk nemen, als een plek waar kraampjes met ondernemers hun waren aanbieden aan klanten. Er is ook de aandelenmarkt waar aandelen verhandeld worden. Het gaat in alle gevallen om een product of dienst dat een waarde vertegenwoordigt, waarbij de afnemer bereid is om een vooraf overeengekomen bedrag te betalen om het product over te nemen. Dit kan zo eenvoudig zijn als een doos eieren in de supermarkt, het kan ook het aanbieden van diensten zijn via het internet. In alle gevallen is er sprake van financiële transacties.

Markt en marketing

De termen Markt en marketing liggen dicht bij elkaar, zowel in schrijfwijze als in gebruik. Om producten of diensten te verhandelen, zal dit kenbaar gemaakt moeten worden. Bij een weekmarkt met kraampjes zal het winkelend publiek langs komen lopen, bij veel commerciële bedrijven is er meer nodig om klanten binnen te krijgen. Dit geldt zowel voor fysieke locaties als voor webshops. Zo is het mogelijk advertenties te plaatsen, om kortingen aan te bieden, of een advertentie te plaatsen waarin wordt vermeld dat er een korting wordt aangeboden.

Aanzetten tot actie

Wanneer acties voorspelbaar zijn, kan het consumentengedrag gestuurd worden. Denk aan een persoon die bij de MediaMarkt een telefoon wil kopen. Het oude toestel werkt nog, dus wacht de klant tot er een BlackFriday bij de MediaMarkt is met kortingen op producten. Zo houdt de winkel de aandacht op zich gericht, en is de kans kleiner dat ze voor een concurrent kiezen.

Consumenten markt

Privé verkoop is niet nieuw, er worden regelmatig rommelmarkten georganiseerd waar particulieren producten tweedehands kunnen kopen en verkopen. Met websites als eBay en Marktplaats is de drempel om particulier te verkopen lager dan ooit. De grens tussen particuliere en zakelijke verkopers is ook minder duidelijk geworden wat de commerciële markt sterk heeft veranderd. Bij een webshop is het niet of nauwelijks te zien of er een groot bedrijf achter zit of iemand die vanuit huis een winkel is begonnen.

Er zijn in de markt verschillende vormen van verkoop te onderscheiden:

  • Consument die verkopen aan consumenten.
  • Bedrijven die verkopen aan consumenten.
  • Bedrijven die verkopen aan bedrijven.

Als een bedrijf levert aan overheidsdiensten of non-profit organisaties dan wordt dit doorgaans ook als B2B gezien. Ook zijn er bedrijven die zowel aan particulieren als aan zakelijke afnemers leveren.

Invloed op de markt

Influencers zijn personen die invloed uitoefenen op een groep volgers via social media kanalen. Beroemdheden als Kim Kardashian kunnen met een tweet of Instagram foto de interesse naar een product opwekken. Ook andere personen die bekend zijn kunnen direct of indirect de markt beïnvloeden via social media. Elon Musk heeft met zijn soms controversiële tweets niet alleen invloed gehad op het bedrijf Tesla, ook hebben zijn uitspraken gezorgd voor stijging en daling van cryptocurrency waardering. Een aantal producten en diensten op de crypto markt lijken sterk op aandelenhandel met het verschil dat er (nog) weinig wettelijke regulering bestaat op speculatie en manipulatie van koersen.

NFT markt

Een meer recente toepassing van de blockchain is de markt in NFT. Dit staat voor Non Fungible Token wat in basis een digitaal bestand met echtheidscertificaat is. Een aanbieder kan een digitaal bestand zoals een afbeelding voorzien van een code waarmee het een uniek exemplaar wordt. Een digitale kopie van dit bestand is niet voorzien van het unieke kenmerk waarmee het niet dezelfde waarde bezit. De NFT markt is in opkomst, hoewel het vaak gaat om artistieke werken is het vooral de waarde in crypto currency die het werk vertegenwoordigt. Een schilderij op een canvas heeft een soortgelijke waarde met het verschil dat een kopie van het fysieke object nooit exact gelijk kan zijn. Het is een bijzondere variatie op vraag en aanbod omdat er hier slechts één object bestaat, de enige variabele is daarmee de vraag.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z