Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Heading tags spelen een belangrijke rol binnen de content. We zien regelmatig dat heading tags niet gebruikt worden of juist teveel ingezet worden. Lees hier hoe je de heading tag beter in kunt zetten.

Denk aan de bezoekers

Wanneer je geen tussenkopjes gebruikt in de tekst, dan wordt de tekst daar veel minder goed leesbaar door. Mensen lezen namelijk volgens een F-patroon. Dit betekent dat ze de titel lezen, vervolgens een paar zinnen van de intro en dan doorgaan naar de volgende tussenkop. Bezoekers blijven alleen hangen bij de tussenkopjes die zij het belangrijkste vinden. Vervolgens vinden de mensen het een goede tekst als ze de informatie vinden die ze zoeken. Als auteur is het dus je taak om de tekst zo in te delen dat je bezoekers vinden waar ze naar op zoek zijn, zodat de bounce percentage laag blijft.

In de alinea hierboven wordt dus al duidelijk gemaakt dat je heading tags niet alleen gebruikt om je vindbaarheid in de zoekmachine te vergroten. Natuurlijk besteed je daar wel aandacht aan als je bezig bent met zoekmachine optimalisatie, maar het belangrijkste is om te denken aan je bezoeker!

Welke heading tags gebruik je?

H1 heading tag

Binnen de website kun je verschillende tags meegeven aan je tussenkopjes. De h1 gebruik je alleen voor je paginatitel. Je mag de h1 dus niet vaker dan één keer gebruiken per pagina. Let hier ook op wanneer je een pagina publiceert. Wanneer de instellingen van je website namelijk niet goed staan, dan kan het zo zijn dat je logo ook een h1 heading tag krijgt in de code. Hiermee beperk je jezelf in de mogelijkheden voor de zoekmachine optimalisatie.

Bij het maken van je h1 denk je opnieuw eerst aan de bezoeker van de pagina. Het moet voor de lezer direct duidelijk zijn waar de pagina over gaat. Tegelijkertijd wil je ook dat je h1 goed ingericht is voor de zoekmachines. Als de titel van je pagina zich ervoor leent is het daarom goed om je zoekterm als eerste woord(en) in de h1 titel te zetten. Google ziet dan direct dat je pagina over dat betreffende onderwerp gaat.

Andere heading tags

Binnen de pagina ga je vervolgens een hiërarchie realiseren. Na een korte intro onder je h1 zet je een of meerdere h2 heading tags. Wanneer een bepaald onderwerp zich leent om dieper uitgewerkt te worden, dan is het goed om h2 heading tags mee te geven aan de onderliggende alinea’s. In heel uitgebreide teksten is het dan ook mogelijk om te kiezen voor h4’s tot h6’s, maar in de praktijk zal dit weinig gebeuren.

Titel H1 <h1>

[Intro]

Onderwerp 1 H2 <h2>

[Intro onderwerp 1]

Dieper ingaan op onderwerp 1 H3 <h3>

[Toelichting onderwerp 1]

Dieper ingaan op onderwerp 1 H3 <h3>

[Toelichting onderwerp 1]

Afsluiting <h2>

[Afsluiting]

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z