Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Openingspercentage, ook wel Open Rate, Confirmed Open Rate of COR genoemd, staat voor het percentage ontvangers van een e-mail bericht dat het bericht daadwerkelijk geopend heeft. Wat is Openingspercentage en welke conclusies kunnen hieruit getrokken worden?

Wat is Openingspercentage?

Dat veel e-mails ongelezen in de Spam map belanden is bekend. Maar hoe weet je als verzender of een mail daadwerkelijk geopend is? De meeste mails worden in HTML formaat opgemaakt, dit staat ook het toevoegen van code en scripts toe. Dit kan bijvoorbeeld een ‘tracking pixel’ zijn die bij openen een berichtje naar de server stuurt dat de mail geopend is. Door het totaal aantal geopende mails te delen op het totaal aantal ontvangers, en deze uitkomst te vermenigvuldigen met honderd, krijg je het Openingspercentage. De formule is dus:

Totaal Unieke Opens / Totaal Ontvangers X 100 = Open Rate

Hoewel openen niet hetzelfde is als lezen, geeft het zeker bij grotere aantallen een redelijk betrouwbare indicatie welk deel van de ontvangers het bericht onder ogen hebben gehad. Het is bij dit meetpunt niet mogelijk om te bepalen of het bericht deels of geheel is gelezen.

Wat is het doel van de COR berekenen?

Veel bedrijven maken gebruik van mailings en nieuwsbrieven. Het is een relatief goedkope manier om klanten en geïnteresseerde partijen te benaderen, dit proces kan grotendeels geautomatiseerd worden. De laagdrempelige wijze om mails te versturen kan ook een nadeel zijn. De kans is namelijk groot dat veel ontvangers de mail niet openen, of er zelfs een aversie jegens het merk aan overhouden. De kwaliteit van de berichten kan ook voor een deel bepaald worden met het Openingspercentage. Als een serie mails een steeds lagere Confirmed Open Rate oplevert, dan is het mogelijk dat de inhoud van deze mails niet voldoende aanspreekt bij de ontvangers. Wanneer er een commerciele boodschap wordt verkondigt in deze e-mails, dan moet deze wel gezien worden. Openen is een indicatie van relevantie en kwaliteit, en kan naast andere kenmerken worden gebruikt om de communicatie met klanten te verbeteren.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z