Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Regionaal betekent binnen een specifiek geografisch gebied. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om het verzorgingsgebied van een organisatie mee aan te duiden, of bij het plannen van een reclamecampagne die gericht is op een Regio. Wat is Regionaal en hoe werkt lokaal adverteren online?

Wat is Regionaal?

De betekenis van Regionaal is ‘ergens in de omgeving’, al wordt er niet specifiek aangegeven hoe groot dit gebied is. Met een toevoeging kan de begrenzing worden aangeduid. Bijvoorbeeld “Regio Zuid-Oost Brabant”. Dit betreft geen volledige provincie, ook geen gemeente maar een aantal gemeenten die zich bevinden in dit gebied. Een locatie kan zich daarmee in meerdere regio’s bevinden afhankelijk van de parameters die worden gesteld. Het betreft wel altijd een geografische locatie.

Informatie op basis van locatie

Wanneer je naar Amazon.com gaat, terwijl je in Nederland bent, dan zal er gevraagd worden of je niet liever Amazon.nl wilt bezoeken. Dit is geen verplichting, maar de Nederlandse pagina is gericht op consumenten in Nederland. Alle producten die hier te vinden zijn kunnen hier geleverd worden, ook zullen de teksten in de Nederlandse taal zijn. Een zoekmachine als Google kan ook rekening houden met de Regio om zo de meeste relevante zoekresultaten weer te geven. Naast content kan ook de taal automatisch worden ingesteld op basis van de locatie. Bij het overschrijden van landsgrenzen zal er automatisch een andere netwerkprovider voor de mobiele telefoon worden gekozen omdat deze bedrijven Regionaal actief zijn. Binnen Europa worden hier geen roaming kosten voor berekend.

Regionaal adverteren online

Hoewel het internet niet gebonden is aan een Regio, zijn internetgebruikers dit vaak wel. De meeste advertentienetwerken houden rekening met de locatie van de gebruiker, of beter gezegd de locatie van de server of het IP adres. Zo is het mogelijk om dezelfde advertentie dynamisch af te stemmen op de Regio waar de gebruiker zich bevindt. Een dating site kan aangeven dat er singles in Middelbeers op je wachten, of in Waddinxveen op basis van de huidige locatie. Het is voor een adverteerder ook mogelijk om juist specifieke Regio’s uit te sluiten wanneer deze buiten het verzorgingsgebied van de aanbieder vallen.

Regionaal adverteren online

Een lokale winkel kan een advertentie plaatsen in een plaatselijke krant, adverteren in een landelijk dagblad biedt weinig meerwaarde. Er is geen lokale Facebook, Google of YouTube, het is wel mogelijk om ook hier lokaal te adverteren. Tijdens het inrichten van een promotionele campagne kunnen er diverse kenmerken worden gekozen. Zo kun je als adverteerder regionaal een campagne opzetten. Bedrijven als Facebook en Google kunnen op basis van beschikbare data advertenties regionaal aanbieden. De reclames die iemand te zien krijgt in Groningen zijn anders dan promoties voor iemand die zich in Maastricht bevindt.

Gelijk speelveld voor bedrijven

De optie om regionaal te adverteren op grote sites als YouTube maakt de kloof tussen kleinere ondernemers en grotere bedrijven kleiner. Hoewel een lokaal winkeltje niet zichtbaar zal worden buiten de regio komt een advertentie mogelijk op dezelfde frequentie voorbij als die van een multinational. Voor de individuele toeschouwer is er geen onderscheid meer tussen een landelijke campagne en een regionale advertentie.

Regionaal als inkomstenbron

Een navigatie app op een smartphone heeft locatie informatie nodig om de positie van de gebruiker te bepalen. Maar wat heeft een eenvoudig spelletje aan deze data? Voor een spel dat niet regionaal gericht is maakt het niet uit, voor het bedrijf dat deze data verzamelt kan het een goudmijn zijn. Naar schatting heeft locatie data een marktwaarde van 12 miljard dollar. Daarbij zijn er bedrijven die regio data verzamelen, verkopen of deze gegevens gebruiken voor allerlei toepassingen. Grote spelers in deze markt verzamelen data uit tientallen landen op basis van miljarden apparaten. Het bedrijf X-Mode beweert maandelijks data te verzamelen van ruim 25 procent van de Amerikaanse bevolking.

Regionaal en privacy

Voor een bedrijf dat regionaal wil adverteren is tracking informatie van groot belang, de regels omtrent het verzamelen van gegevens wordt worden wel strenger. Naast overheden en justitiële organisaties werken commerciële bedrijven ook aan verhoogde privacy. Zo stopt Google in 2022 met het toestaan van third-party cookies in de Chrome browser. Dit heeft invloed op de gegevens die organisaties kunnen verzamelen. Het wordt verondersteld dat bedrijven meer moeten investeren om dezelfde resultaten te behalen. Google speelt hiermee in op de vraag naar meer privacy online vanuit gebruikers

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z