De Kwaliteitsscore in AdWords is een schatting van de kwaliteit die advertenties bieden, evenals de zoekwoorden en bestemming. Wanneer de advertentie volgens het algoritme een hogere kwalitatieve waarde vertegenwoordigt, kan dit de kosten verlagen en de positie van de advertentie verbeteren. Wat is Kwaliteitsscore en hoe kan deze score verbeterd worden?
De Kwaliteitsscore in AdWords of Google Ads is van belang voor de adverteerder. Het geeft een beeld van de effectiviteit die een advertentie heeft, en de ruimte die er bestaat voor verbetering. De score wordt uitgedrukt met een cijfer tussen 1 en 10, waarbij rekening wordt gehouden met:
De relevantie van zowel de adverties als de bestemming is van invloed op de Kwaliteitsscore. Het betreft een cumulatieve schatting van de prestaties die behaald zijn in de advertentie veilingen. Overigens wordt deze score niet gebruikt wanneer de rangschikking van advertenties plaatsvindt.
Er zijn diverse manieren om de Kwaliteitsscore te verbeteren zoals:
De Kwaliteitsscore is te bekijken door een kolom toe te voegen aan het zoekwoorden rapport in Google Ads.