Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

De Kwaliteitsscore in AdWords is een schatting van de kwaliteit die advertenties bieden, evenals de zoekwoorden en bestemming. Wanneer de advertentie volgens het algoritme een hogere kwalitatieve waarde vertegenwoordigt, kan dit de kosten verlagen en de positie van de advertentie verbeteren. Wat is Kwaliteitsscore en hoe kan deze score verbeterd worden?

Wat is Kwaliteitsscore?

De Kwaliteitsscore in AdWords of Google Ads is van belang voor de adverteerder. Het geeft een beeld van de effectiviteit die een advertentie heeft, en de ruimte die er bestaat voor verbetering. De score wordt uitgedrukt met een cijfer tussen 1 en 10, waarbij rekening wordt gehouden met:

  1. De klik frequentie
  2. De advertentie relevantie
  3. De ervaring op de bestemmingspagina

De relevantie van zowel de adverties als de bestemming is van invloed op de Kwaliteitsscore. Het betreft een cumulatieve schatting van de prestaties die behaald zijn in de advertentie veilingen. Overigens wordt deze score niet gebruikt wanneer de rangschikking van advertenties plaatsvindt.

Hoe kan de score verbeterd worden?

Er zijn diverse manieren om de Kwaliteitsscore te verbeteren zoals:

  • De relevantie voor de gebruikers is van belang, daarom dient er vooraf een gedegen keyword onderzoek uitgevoerd te worden. De toetsing van relevantie is ook een manier om adverteerders die inhaken op populaire termen zonder enige connectie met het onderwerp te vermijden.
  • De kwaliteit van de bestemming is ook van belang. Zo wordt bepaald op basis van diverse meetpunten of de bezoeker tevreden is met de pagina waar ze op belanden. Bijvoorbeeld door de snelheid van het laden te beoordelen, of de kwaliteit van de content.
  • Ook de kwaliteit van de advertenties op zich is van belang. Als er bijvoorbeeld weinig op een advertentie geklikt wordt, dan kan dit een teken zijn dat deze advertientie niet aansprekend is, of niet goed is ontworpen.

De Kwaliteitsscore is te bekijken door een kolom toe te voegen aan het zoekwoorden rapport in Google Ads.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z