Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Visie staat letterlijk voor zienswijze, het maakt onderdeel uit van de strategie, missie en visie. Dit is een combinatie van factoren die aan de basis liggen voor veel bedrijven en organisaties. Het gaat niet om tastbare of zichtbare zaken, maar een interpretatie die open staat voor verandering. Wat is visie en hoe past dit bij missie en strategie?

Wat is een visie?

Bij een visie gaat het om een concept van de toekomst dat op dit moment nog niet bestaat. Een visionair is een persoon die een toekomstbeeld definieert dat niet altijd gerealiseerd zal of kan worden, maar wel inspiratie en motivatie kan leveren om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken. Zo heeft Star Trek bedenker Gene Roddenberry zich niet alleen laten inspireren door wetenschappers, een aantal fictieve creaties van zijn hand zijn later als basis genomen voor werkelijke vernieuwingen.

Enkele Visie voorbeelden zijn:

  • Google wil geen kwaad doen, wat een verwijzing is naar andere tech bedrijven die er in hun ogen slechte bedoelingen op nahouden.
  • Tesla wil de wereld duurzamer maken op basis van hernieuwbare energie.
  • IKEA wil een beter alledaags leven voor mensen tot stand brengen.

Het gaat daarbij niet om specifieke producten, diensten of oplossingen, het betreft doorgaans ruime Visies die niet altijd even goed lijken te passen in een bedrijfsprofiel. In praktijk kan het zich openbaren in kleine details. Zo vond de oprichter van IKEA het van belang dat klanten na het winkelen betaalbaar konden eten en drinken. Vandaar het fast food aanbod achter de kassa’s.

Missie, visie en strategie

Veel bedrijven en organisaties handelen vanuit een MVS. Dit biedt handvatten voor zowel de organisatie als informatie voor externe partijen om de plannen en de werkwijze van de organisatie te duiden. In een MVS worden diverse zaken ingevuld die verdeeld worden in één van deze drie categorieën:

  • Missie: Wat willen we bereiken?
  • Visie: Waarom willen we dit bereiken?
  • Doel: Hoe gaan we dit bereiken?

Deze elementen maken onderdeel uit van een strategisch plan om de doelstellingen invulling te geven.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z