Visie staat letterlijk voor zienswijze, het maakt onderdeel uit van de strategie, missie en visie. Dit is een combinatie van factoren die aan de basis liggen voor veel bedrijven en organisaties. Het gaat niet om tastbare of zichtbare zaken, maar een interpretatie die open staat voor verandering. Wat is visie en hoe past dit bij missie en strategie?
Bij een visie gaat het om een concept van de toekomst dat op dit moment nog niet bestaat. Een visionair is een persoon die een toekomstbeeld definieert dat niet altijd gerealiseerd zal of kan worden, maar wel inspiratie en motivatie kan leveren om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken. Zo heeft Star Trek bedenker Gene Roddenberry zich niet alleen laten inspireren door wetenschappers, een aantal fictieve creaties van zijn hand zijn later als basis genomen voor werkelijke vernieuwingen.
Enkele Visie voorbeelden zijn:
Het gaat daarbij niet om specifieke producten, diensten of oplossingen, het betreft doorgaans ruime Visies die niet altijd even goed lijken te passen in een bedrijfsprofiel. In praktijk kan het zich openbaren in kleine details. Zo vond de oprichter van IKEA het van belang dat klanten na het winkelen betaalbaar konden eten en drinken. Vandaar het fast food aanbod achter de kassa’s.
Veel bedrijven en organisaties handelen vanuit een MVS. Dit biedt handvatten voor zowel de organisatie als informatie voor externe partijen om de plannen en de werkwijze van de organisatie te duiden. In een MVS worden diverse zaken ingevuld die verdeeld worden in één van deze drie categorieën:
Deze elementen maken onderdeel uit van een strategisch plan om de doelstellingen invulling te geven.