Fixed-Fee staat voor een vaste vergoeding voor een dienst of prestatie. Vooraf wordt bepaald door zowel de aannemer als de afnemer wat de vergoeding zal zijn, ongeacht de wijze waarop de dienst of prestatie geleverd wordt. Hoewel dit duidelijkheid verschaft, pakt het niet in alle gevallen voordelig uit voor de uitvoerende partij.
Om de definitie van Fixed-Fee te beschrijven, is het handig om te weten dat er ook een tegenovergestelde term bestaat; variabele kosten. Bij Fixed-Fee weten beide partijen waar ze aan toe zijn, wat de opdracht is, en welke vergoeding hier tegenover staat. Alleen het traject naar het beoogde doel is nog niet duidelijk. Hoewel de afnemer mogelijk meer moet betalen dan bij nacalculatie, heeft deze partij wel zekerheid. Wanneer het bedrag acceptabel is, kan Fixed-Fee daarom heel interessant zijn. Dit geldt ook voor de aannemer; wanneer het project sneller of goedkoper dan gepland kan worden uitgevoerd is dit voordelig. Maar wanneer dit niet het geval is, dan kan Fixed-Fee juist ongunstig uitvallen.
Wanneer een aannemer voor een Fixed-Fee een dak zal repareren op basis van een inspectie, en de klant dit bedrag accepteert, zal de aannemer hier in beginsel goed aan kunnen verdienen. Maar wanneer door onvoorziene omstandigheden de planning anders verloopt, of onderdelen duurder uitvallen, dat is dit vaste bedrag niet altijd voldoende. Maar er is een overeenkomst tot stand gekomen, wat betekent dat de aannemer verplicht is het verlies te accepteren. Online ligt het doorgaans wat anders, bijvoorbeeld bij affiliate marketing. Een leverancier kan een Fixed-Fee aanbieden, vervolgens kan de aanbieder bepalen hoeveel tijd, geld en moeite in de verkoop kan worden gestoken. Het doel is immers bekend, en alleen voor het behalen van dit doel zal het bedrag worden uitgekeerd.
Fixed-Fee biedt meer zekerheid voor de afnemer dan voor de aannemer, omdat het doel vaststaat evenals de vergoeding. Maar de weg naar het doel kan anders lopen dan vooraf gepland.