Letterlijk betekent acquisitie; een poging om iemand tot een aankoop te verleiden, of het verwerven van nieuwe opdrachten. Als ondernemer zul je regelmatig en vaak ook doorgaand acquisitie plegen om succesvol te worden en ook te blijven. Wat betreft internet marketing zijn er diverse strategieën om de gewenste doelgroep te bereiken. Wat is acquisitie, hoe kun je klanten werven en meer producten verkopen?
Zonder klanten kun je geen bedrijf opbouwen, via acquisitie kun je diensten laten afnemen en producten verkopen. Er zijn volop manieren om dit ten uitvoer te brengen, internet speelt hier tegenwoordig een belangrijke rol in. Het woord “poging” in de letterlijke definitie geeft aan dat acquisitie niet alleen het resultaat betreft, maar ook de inspanningen die verricht worden om de doelstellingen te bereiken.
In Google Analytics kun je veel statistieken en data halen, zo is er ook een acquisitie rapport waarin tien subcategorieën behandeld worden:
In de Acquisition-Behavior-Conversion Cyclus kun je precies zien waar gebruikers vandaan komen, wat ze doen op jouw website, en of ze tot een actie overgaan zoals het bestellen van een product of het invullen van een reactieformulier. Zo kan de effectiviteit van de acquisitie bepaald worden en waar nodig worden bijgesteld.
Bij koude acquisitie bestaat de doelgroep uit personen die nog geen klant zijn, bij warme acquisitie betreft het bestaande klanten. In principe hebben warme contacten de voorkeur omdat het doorgaans eenvoudiger is om nieuwe producten of diensten te verkopen aan deze groep, of om bestaande klanten een beter product of luxere dienst aan te bieden (upselling). Om koude contacten over te halen moet je doorgaans meer inspanningen verrichten, toch kan aanwas van nieuwe klanten van cruciaal belang zijn voor de toekomst van een onderneming.